Javascript must be enabled for the correct page display

"Mentor gezocht." "Een literatuurstudie naar het studentperspectief over het verminderen van internaliserende problemen binnen het hoger onderwijs."

Dales, K.D. (2022) "Mentor gezocht." "Een literatuurstudie naar het studentperspectief over het verminderen van internaliserende problemen binnen het hoger onderwijs.". Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Karen Dales_S4924959_ 22 juni 2022.pdf

Download (657kB) | Preview

Abstract

De toename van internaliserende problemen onder studenten binnen het hoger onderwijs is een groot maatschappelijk thema en is reden tot zorg. De hoge prevalentie van internaliserende problemen onder studenten is niet verwonderlijk, want studenten bevinden zich in een kwetsbare periode in hun leven, een fase naar zelfstandigheid waarbij ze steeds meer op eigen benen gaan staan. Om internaliserende problemen bij studenten binnen het hoger onderwijs te verminderen is het van belang om het mentaal welbevinden en de veerkracht van studenten te vergroten. Het is van belang dat hierbij vroegtijdig wordt gesignaleerd, zodat preventief interventies kunnen worden ingezet. Schoolpersoneel binnen het hoger onderwijs, waaronder mentoren, kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Er worden naast positieve factoren, ook belemmeringen geconstateerd bij mentoren die het signaleren en preventief inzetten van hulp en ondersteuning voor studenten bemoeilijkt. Bij huidig systematisch literatuuronderzoek heeft de focus gelegen op wat een mentor volgens studenten binnen het hoger onderwijs kan doen om internaliserende problemen te beperken of te verminderen. Middels een literatuuronderzoek zijn vijftien onderzoeken geanalyseerd en is een overzicht gecreëerd van wat studenten vinden wat een mentor kan doen bij het verminderen en beperken van internaliserende problemen. De resultaten zijn verwerkt middels de thema’s toegankelijkheid, voorlichting en informatievoorziening en een inclusieve, preventieve aanpak en ondersteuning. Deze systematische literatuurstudie geeft een overzicht welke bruikbaar en inzetbaar is voor de praktijk binnen het hoger onderwijs. Tot slot zijn enkele aanbevelingen gedaan voor de praktijk en beperkingen genoemd van deze studie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2022 11:45
Last Modified: 18 Jul 2022 11:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1000

Actions (login required)

View Item View Item