Javascript must be enabled for the correct page display

Overdracht van Taalvaardigheden en Taakgericht Gedrag bij Verwerving van Tweede Taal: Interventiestudie bij Nederlands-Arabische Vluchtelingenkinderen met Tweetalige Digitale Prentenboeken

Veter, Marit (2022) Overdracht van Taalvaardigheden en Taakgericht Gedrag bij Verwerving van Tweede Taal: Interventiestudie bij Nederlands-Arabische Vluchtelingenkinderen met Tweetalige Digitale Prentenboeken. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
M.E. Veter (S3977943) - Bachelorthese - Tweetalige Digitale Prentenboeken.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (663kB)
[img] Text
University of Groningen Mail - Bachelor thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (103kB)

Abstract

Uit onderzoek van Tacaks et al. (2014) blijkt dat kinderen die zelfstandig een digitaal prentenboek bekijken een vergelijkbare woordenschatontwikkeling en een even goed verhaalbegrip laten zien als kinderen die voorgelezen worden door een volwassene. Digitale prentenboeken kunnen een uitkomst zijn voor vluchtelingenkinderen om de schooltaal te leren, omdat hun ouders vaak de schooltaal niet goed genoeg beheersen om voor te lezen. 25 Nederlands-Arabische vluchtelingenkinderen in de leeftijd van vier tot en met zeven jaar namen gedurende vijf weken deel aan een interventie waarin verschillende digitale tweetalige prentenboeken van Bereslim in het Nederlands bekeken werden. De kinderen hadden de optie om een Arabische hulpknop te gebruiken, waarna een deel van het verhaal in het Arabisch werd voorgelezen. Ook werden er tijdens elk verhaal vier interactieve vragen gesteld die Nederlands verhaalbegrip en woordenschat meten. In dit onderzoek wordt onderzocht of er een correlatie is tussen de score op de interactieve vragen en 1) de Arabische woordenschat en 2) taakgericht gedrag. Er wordt een t-toets uitgevoerd om te onderzoeken of het gebruik van de Arabisch hulpknop effect heeft op de score op interactieve vragen. De resultaten zijn in lijn met de hypothesen. Een grotere Arabische woordenschat, het gebruik van de Arabische hulpknop en een hogere mate van taakgericht gedrag dragen bij aan een hogere score op woordenschat en verhaalbegrip. Hieruit blijkt dat het actief gebruiken van de moedertaal en een grotere woordenschat in de moedertaal de kinderen in deze steekproef helpen bij het leren van de schooltaal.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 18 Jul 2022 07:08
Last Modified: 18 Jul 2022 07:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1004

Actions (login required)

View Item View Item