Javascript must be enabled for the correct page display

Onderzoek naar de betrouwbaarheid en validiteit van de Nederlandse versie van de PAS-ADD Checklist

Wiersma, Ilona (2022) Onderzoek naar de betrouwbaarheid en validiteit van de Nederlandse versie van de PAS-ADD Checklist. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Ilona Wiersma 9201432 definitieve versie.pdf

Download (554kB) | Preview

Abstract

Achtergrond. Psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking (VB) komt steeds vaker voor. Psychiatrische problematiek naast een VB zorgt voor een dubbele belasting, wat gevolgen heeft voor het dagelijks functioneren. Het is daarom belangrijk om psychiatrische problematiek te onderkennen en te behandelen. Het Psychiatric Assessment Schedule for Adults with Developmental Disability (PAS-ADD) is ontwikkeld door Moss et al. (1998) als screeningsinstrument voor het mogelijk opsporen van psychiatrische problematiek bij volwassenen met een verstandelijke beperking. De PAS-ADD Checklist is later gevalideerd in andere landen en werd vervolgens vertaald naar het Nederlands. Het doel van deze studie was om de betrouwbaarheid en validiteit te onderzoeken van de Nederlandse versie van de PAS-ADD Checklist. Methode. De Nederlandse versie van de PAS-ADD Checklist werd voor 100 cliënten ingevuld en omvatte 25 gedragsitems beoordeeld door familieleden, verzorgers en begeleiders van een cliënt op een vierpuntsschaal. De interne consistentie, interbeoordelaarsbetrouwbaarheid, test-hertestbetrouwbaarheid en validiteit werden hiervoor geanalyseerd. De interne consistentie werd berekend middels de Crohnbach’s alpha coëfficiënt, waarbij werd gekeken in hoeverre de gedragsitems met elkaar samenhingen. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid en test-hertestbetrouwbaarheid werden berekend middels de Spearman’s Rank correlatie en kruistabellen, waarbij de overeenkomst tussen beoordelaars en overeenkomsten tussen afnames werden getoetst. De validiteit werd gemeten door middel van een specificiteitsanalyse en sensitiviteitsanalyse waarbij werd gekeken in hoeverre de uitkomst van de PAS-ADD overeenkwam met de toegekende klinische classificatie welke zijn toegekend door specialistische behandelaren. Resultaten. De interne consistentie en de test-hertestbetrouwbaarheid werden over de algehele PAS-ADD Checklist als acceptabel beschouwd en kwamen overeen met eerdere studies. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid en validiteit waren van onvoldoende psychometrische kwaliteit. Sensitiviteit- en specificiteitsanalyse gaven aan dat de uitkomsten van de PAS-ADD Checklist onvoldoende overeenkwamen met de klinische classificatie. Conclusie. Op basis van de resultaten van deze studie is niet aan te raden om de Nederlandse versie van de PAS-ADD Checklist te gebruiken als screeningsinstrument voor psychiatrische stoornissen bij volwassenen met een VB. Het instrument lijkt onvoldoende potentie te hebben om bij te dragen aan de vroege opsporing van psychiatrische problematiek. Aanbevolen wordt om de steekproefgrootte aan te passen en de begrijpelijkheid van de items van de PAS-ADD Checklist te herzien.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2022 11:45
Last Modified: 18 Jul 2022 11:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1012

Actions (login required)

View Item View Item