Javascript must be enabled for the correct page display

De attitude tegenover (semi) wetenschappelijke literatuur en het gebruik van (semi) wetenschappelijke literatuur van niet-academisch opgeleide leerkrachten en academisch opgeleide leerkrachten.

Leferink, Maaike (2022) De attitude tegenover (semi) wetenschappelijke literatuur en het gebruik van (semi) wetenschappelijke literatuur van niet-academisch opgeleide leerkrachten en academisch opgeleide leerkrachten. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie_MaaikeLeferink.pdf

Download (557kB) | Preview

Abstract

Al jaren is er een kloof tussen het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Om de kloof tussen de onderwijspraktijk en het onderwijsonderzoek te overbruggen, zou een sterke onderzoekscultuur binnen scholen één van de mogelijke oplossingen zijn. Voor een sterke onderzoekscultuur binnen een school zijn leerkrachten met een onderzoekende houding nodig. Om meer leerkrachten met een onderzoekende houding op te leiden is de academische pabo opgericht. Academisch opgeleide leerkrachten zouden hun onderzoekende houding kunnen gebruiken in de praktijk. Het doel van het huidige onderzoek was om te kijken naar het verschil in attitude tegenover (semi) wetenschappelijke literatuur en het gebruik van (semi) wetenschappelijke literatuur tussen academische en niet-academische leerkrachten. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is een mixed-methods onderzoek gedaan, met een enquête en verdiepende interviews. Uit het huidige onderzoek is gebleken dat academische leerkrachten gemiddeld een positievere attitude tegenover literatuur hebben dan niet-academische leerkrachten. Daarnaast gebruiken zij gemiddeld ook meer literatuur dan niet-academische leerkrachten. Verder hebben de werkervaring en de werkomgeving ook invloed op de attitude tegenover en het gebruik van literatuur. Hierin zit geen verschil tussen academische en niet-academische leerkrachten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2022 11:47
Last Modified: 18 Jul 2022 11:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1015

Actions (login required)

View Item View Item