Miralaei, Ava (2022) Voorlichting ADHD: Websites onder de loep. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
A.Miralaei_5165822_Masterthesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Voorlichting over ADHD is doorgaans eenzijdig en volgt veelal het biomedische model. Om volledige en juiste voorlichting te realiseren, is de ‘Richtlijn voorlichting ADHD’ ontwikkeld. Dit onderzoek is uitgevoerd om een doorontwikkeling en vertaling van deze Richtlijn naar het Engels te faciliteren. Hierbij is gekeken hoe websites uit de Verenigde Staten voorlichting geven over ADHD en in hoeverre dit overeenkomt met de Richtlijn ten aanzien van de onderwerpen: woordgebruik, onderwerpkeuze en afbeeldingen. Er zijn 40 websites geselecteerd en onderzocht aan de hand van de methode ‘Qualitative Content Analysis’. In de analyse zijn ook concepten van de ‘Critical discourse analysis’ meegenomen. Uit de resultaten blijkt dat de wenselijke aanbevelingen van de Richtlijn ten aanzien van bovengenoemde onderwerpen weinig aan bod komen. Twee van de vijf wenselijke aanbevelingen worden op de websites besproken. De voorlichting is voornamelijk medisch georiënteerd en draagt onvoldoende bij aan de beschrijving dat ADHD multifactorieel is. Onderwerpen zoals de geboortemaandstudies en maatschappelijke invloeden blijven veelal onbesproken. Daarnaast zijn nieuwe onderwerpen naar voren gekomen, enkele hiervan kunnen mogelijk bijdragen aan reïficatie. Zo kan de agency bij het kind worden ontnomen door te spreken over ‘kinderen die ADHD hebben’ of het ‘managen’ van ADHD (symptomen). Dit zijn voorbeelden van een zestal onderwerpen die kunnen ondersteunen aan een doorontwikkeling van de Richtlijn, zodat aan ouders en kinderen een meer gebalanceerde voorlichting wordt geboden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meerman, S. te |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jul 2022 14:19 |
Last Modified: | 18 Jul 2022 14:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1025 |
Actions (login required)
View Item |