Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe nauwkeurig is de voorlichting omtrent ADHD en hersenen op websites uit de Verenigde Staten? Een onderzoek dat deel uitmaakt van het onderzoeksproject ‘Voorlichting over ADHD op websites’

Winter, J.M. de (2022) Hoe nauwkeurig is de voorlichting omtrent ADHD en hersenen op websites uit de Verenigde Staten? Een onderzoek dat deel uitmaakt van het onderzoeksproject ‘Voorlichting over ADHD op websites’. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Winter de JM - S4938143 - Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is een gedragsbeschrijvende classificatie vastgelegd in de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) onder neurobiologische ontwikkelingsstoornissen. De huidige wijze waarop ADHD wordt beschreven in de DSM-5 kan mogelijk leiden tot de opvatting dat ADHD specifiek verwijst naar problemen in de hersenen (Martinhago et al., 2019). Dit onderzoek onderzoekt in hoeverre de Richtlijn Voorlichting ADHD (Richtlijn) overeenkomt met de informatie over ADHD en hersenen op veertig websites uit de Verenigde Staten. Het onderzoek betreft een kwalitatief onderzoek waarin door middel van kwalitatieve content analyse de websites zijn onderzocht. Hiervoor is een codeerschema ontwikkelt welke gebaseerd is op de zeven al reeds bestaande aanbevelingen uit de Richtlijn en op het theoretisch kader. Uiteindelijk zijn er drie nieuwe onderwerpen toegevoegd aan het codeerschema: medicatie, benaming ADHD en executieve functies. Er zijn in totaal 189 tekstfragmenten gecodeerd die passend waren bij één of meerdere wenselijke en/of minder wenselijke aanbevelingen. Uit de resultaten blijkt dat de websites sterk verschillen in hoeverre de informatie over ADHD en hersenen wel en niet voldoen aan de aanbevelingen uit de Richtlijn. Sommige websites benoemden geen enkele aanbeveling. Er zijn ook websites die vier van de zeven wenselijke aanbevelingen hebben benoemd. Aan de Richtlijn wordt aanbevolen om de Richtlijn te actualiseren met de nieuwe onderwerpen zodat de Richtlijn onder andere webredacteurs kan voorlichten over de juiste voorlichting omtrent ADHD en hersenen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2022 14:54
Last Modified: 18 Jul 2022 14:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1027

Actions (login required)

View Item View Item