Javascript must be enabled for the correct page display

Ik werk liever niet meer op een school waar ze zonder het LeerKRACHT-programma werken

Kamminga, Joël (2022) Ik werk liever niet meer op een school waar ze zonder het LeerKRACHT-programma werken. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Joël Kamminga Stichting LeerKRACHT.pdf

Download (695kB) | Preview

Abstract

Onderzoek door leraren en/of het toepassen van onderwijsonderzoek in de praktijk, draagt bij aan de ontwikkeling en kwaliteit van het onderwijs, maar ook aan de professionele ontwikkeling van leraren (Leeman & Wardekker, 2010; Smeets, 2016; Van der Steen & Peters, 2014). Ook zou het onderzoeken en toepassen ervan ervoor kunnen zorgen dat de bekende kloof tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk gedicht kan worden (Dieleman 2009; Godfrey, 2017). Hoewel er vele professional development programma’s (PD-programma’s) worden geïnitieerd door scholen gericht op onderwijsverbetering, blijken er echter nog geen duurzame innovaties te ontstaan. Ros en Van den Bergh (2018) stellen dat onderzoek een belangrijke sleutel kan zijn voor het verduurzamen van zulke innovaties. Stichting LeerKRACHT is een PD-programma waarbij er samen wordt gewerkt aan een verbetercultuur. Voor het creëren van zo’n verbetercultuur is het van belang om leraren samen te laten werken en van en met elkaar te leren. Ze moeten beschikken over een onderzoekende houding om gezamenlijk te werken aan verbeterdoelen. Met behulp van vier LeerKRACHT-instrumenten en drie randvoorwaarden wordt er aan een verbetercultuur gewerkt waarin er effectief en efficiënt aan onderwijsverbetering wordt gewerkt. Uit recentelijk onderzoek van Wolthuis (2021) naar een soortgelijk programma is gebleken dat wanneer scholen geen begeleiding meer krijgen en de financiën ophielden, het programma vaak op een aangepaste manier wordt toegepast. Ook uit het huidig onderzoek blijkt dat er een kans bestaat dat wanneer de omstandigheden niet gunstig zijn het proces kan verwateren. Het huidig onderzoek zoomt in op de attitudes ten aanzien van het LeerKRACHT-programma. Ook wordt er gekeken in hoeverre het programma wordt uitgevoerd na een jaar zelfstandig met het programma te hebben gewerkt en welke redenen worden aangedragen voor het niet/minder inzetten van de verschillende LeerKRACHT-instrumenten. Ten slotte zal er worden gekeken naar wat de invloed van het programma is op de onderzoekende houding van leraren in het basisonderwijs. Doormiddel van dertien (online) diepte-interviews is er informatie verzameld. Uit het onderzoek blijkt dat de attitudes ten aanzien van het programma erg positief zijn. Als er wordt gekeken naar de verschillende instrumenten dan kan er worden geconcludeerd dat de bordsessies het beste worden ingezet. Alle andere instrumenten zijn door verschillende belemmeringen en weerstanden op een andere manier vormgegeven of met een andere ritmiek. Ook blijkt uit het onderzoek dat de leraren een positieve invloed hebben ervaren van het programma op de onderzoekende houding.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 08:01
Last Modified: 20 Jul 2022 08:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1028

Actions (login required)

View Item View Item