Polman, Melissa (2022) Een onderzoek naar de meerwaarde van video-instructie bij het invullen van de PAS-ADD Checklist. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese - definitieve versie PDF.pdf Download (432kB) | Preview |
Abstract
Achtergrond. De PAS-ADD Checklist is een vragenlijst die ondersteunt bij het opsporen van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking. De vragenlijst werd ingevuld door familieleden, begeleiders en/of verzorgers van de cliënt. De PAS-ADD Checklist is betrouwbaar en valide geacht in andere talen en is naar het Nederlands vertaald. Voor meer betrouwbare en valide gegevens is aanbevolen om de invullers extra instructie te geven. Er werd onderzocht of video-instructie een meerwaarde heeft bij het invullen van de PAS-ADD Checklist. Methode. Voor 100 cliënten was de PAS-ADD Checklist ingevuld, 89 werden meegenomen in de analyses. Hiervan zijn 29 invullers, door afwisselend set A (met video-instructie) en B (zonder video-instructie) van de PAS-ADD Checklist op te sturen, toegewezen aan de experimentele conditie waarin de invullers vooraf een video-instructie hebben bekeken voor het invullen van de vragenlijst. Daarna werden alle cliënten gezien op het CVBP, waarbij DSM-classificaties toegekend zijn door een multidisciplinair team. Om de groepen met elkaar te vergelijken wat betreft begrijpelijkheid en toepasselijkheid van de PAS-ADD zijn er t-toetsen uitgevoerd. Middels Cohen’s Kappa is bekeken of er een grotere mate van overeenstemming was tussen de uitkomst van de PAS-ADD Checklist en de DSM-classificatie in de groep die de video-instructie had bekeken. Resultaten. Bij de vragen over de begrijpelijkheid en toepasselijkheid zijn geen significante verschillen gevonden in de groepen met en zonder video-instructie. De gevonden Kappa-waardes geven aan dat er in beide groepen een slechte overeenstemming is gevonden in de uitkomst van de PAS-ADD Checklist en de toegekende DSM-classificaties bij organische conditie en de affectief/neurotische stoornis. Alleen bij de psychotische stoornis is een matige overeenstemming gevonden in de groep met video-instructie. In de groep zonder video-instructie waren er geen cliënten met DSM-classificatie die overeenkwamen met een psychotische stoornis. Conclusie. Dit onderzoek heeft aangetoond dat video-instructie geen meerwaarde heeft bij het invullen van de PAS-ADD Checklist. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn dat de video-instructie niet voldeed aan alle richtlijnen voor effectieve video-instructie en dat video-instructie minder noodzakelijk was voor invullers met een gemiddelde intelligentie. Er wordt aanbevolen de PAS-ADD Checklist niet in de praktijk te gebruiken, omdat veel DSM-classificaties niet worden opgespoord met de vragenlijst. Vervolgonderzoek dient te worden uitgevoerd naar wie de PAS-ADD Checklist lastig vind en welke moeilijkheden zij ervaarden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jul 2022 08:03 |
Last Modified: | 20 Jul 2022 08:03 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1030 |
Actions (login required)
View Item |