Nolle, Jetske (2022) Het verbeteren van de motorische vaardigheid en het beweegplezier bij kleuters met overgewicht. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Definitieve Masterthese Jetske Nolle.pdf Download (869kB) | Preview |
Abstract
In 2020 had 13.2% van de Nederlandse kinderen overgewicht. Te weinig beweging is een belangrijke oorzaak van dit probleem. Om overgewicht tegen te gaan is het dan ook belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd hun motorische vaardigheden ontwikkelen en beweegplezier ervaren. Nederlandse beweeginterventies richten zich echter voornamelijk op meer bewegen en niet op beter bewegen. Daarom wordt in dit kwantitatieve pilot effectonderzoek het effect van het beweegprogramma Start (V)aardig onderzocht bij 36 kleuters. Er wordt gekeken in hoeverre het beweegprogramma leidt tot verbetering van de motorische vaardigheid en het beweegplezier van kleuters met overgewicht en een gezond gewicht. Uit een gepaarde t-toets blijkt dat kleuters met overgewicht na het beweegprogramma niet significant hoger zijn gaan scoren op motorische vaardigheid en beweegplezier. Kleuters met een gezond gewicht zijn na het beweegprogramma wel significant vooruitgegaan op motorische vaardigheid. Op het gebied van beweegplezier leidt het beweegprogramma voor kleuters met een gezond gewicht alleen tot een significant verschil op het onderdeel ‘zwemles’. Op de overige onderdelen van beweegplezier zijn geen significante verschillen gevonden voor deze doelgroep. De vooruitgang in het beweegplezier van de twee groepen verschilt wel significant van elkaar. Concluderend kan worden gesteld dat het beweegprogramma Start (V)aardig leidt tot kleine verbeteringen bij kleuters met overgewicht op het gebied van motorische vaardigheid en beweegplezier, maar dat dit geen significante verschillen zijn. Het beweegprogramma leidt wel tot een significant vooruitgang op het gebied van motorische vaardigheid voor kleuters met een gezond gewicht. Er is meer vervolgonderzoek nodig naar de effectiviteit van het beweegprogramma Start (V)aardig.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Mombarg, R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jul 2022 08:05 |
Last Modified: | 20 Jul 2022 08:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1032 |
Actions (login required)
View Item |