Javascript must be enabled for the correct page display

Een mixed methods-onderzoek naar de betrokkenheid van vaders bij het thuislezen

Lodder, Anke (2022) Een mixed methods-onderzoek naar de betrokkenheid van vaders bij het thuislezen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Vaderbetrokkenheid bij thuislezen Anke Lodder S3831922.pdf

Download (670kB) | Preview

Abstract

Deze mixed-methods studie onderzoekt de betrokkenheid van de vader bij het thuislezen en de impact hiervan op de leesvaardigheid van het kind. Een systematisch literatuuronderzoek werd uitgevoerd om bestaande kennis over vaderbetrokkenheid bij het thuislezen te identificeren. Drie wetenschappelijke databanken, ERIC, PsychINFO, en SocINDEX, werden doorzocht op relevante studies uitgevoerd tussen 1980 en 2022. Na het selectieproces werden twee studies geïncludeerd en samengevat. Daarnaast werd een enquête van de OK- Werkplaats gebruikt om de rol van vaders van kinderen in groep 1 tot en met 3 op de basisschool in Noord-Nederland te onderzoeken. De kwantitatieve gegevens over moeders en vaders werden vergeleken met behulp van een Mann-Withney U test. De verschillende manieren waarop vaders betrokken zijn bij het lezen thuis is beschreven door middel van een kwalitatieve analyse. Wanneer de twee studies worden vergeleken, blijkt het feitelijke verschil in betrokkenheid bij het thuislezen tussen vaders en moeders minimaal tot afwezig te zijn. Wel blijkt er een verschil te zijn in de opvattingen over hoe vaders en moeders betrokken zijn bij het thuislezen. In de literatuur lijkt de moeder te worden gezien als de primaire opvoeder. Er zijn weinig studies naar de rol van vaders bij de betrokkenheid thuis. Uit het veldonderzoek blijkt dat vaders hun rol in het thuislezen wel degelijk vervullen. Door onder andere samen te lezen, boeken te kopen en over boeken te praten, proberen zij een positieve bijdrage te leveren aan de leesvaardigheid van hun kind. Zowel in onderzoeks- als schoolcontexten moet er meer aandacht komen voor de rol van vaders bij het thuislezen, zodat zij een grotere bijdrage kunnen leveren aan de leesvaardigheid van hun kind.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 08:07
Last Modified: 20 Jul 2022 08:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1033

Actions (login required)

View Item View Item