Javascript must be enabled for the correct page display

Othering: Ik ben Beter dan Jij!?

Grol, Eline (2022) Othering: Ik ben Beter dan Jij!? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Eindversie Thesis Othering.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (991kB)

Abstract

In december 2022 organiseren de JongerenTop (JOT) en het Noord Nederlands Orkest (NNO) een programma voor jongeren over het thema othering. Othering wordt in dit onderzoek gedefinieerd als een sociaal proces waarbij je de ander als anders ziet en daarbij jezelf boven die ander plaatst. Om de JOT en het NNO te helpen deze dag te organiseren is in deze studie onderzocht op welke manier er met jongeren gesproken kan worden over het thema othering. Er zijn vier focusgroepen gehouden met in totaal 18 jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Er is gesproken over de mening van jongeren over othering, over ingrediënten voor een goed gesprek en over de inhoud van het gesprek over othering. De resultaten uit de focusgroepen zijn vergeleken met wetenschappelijke literatuur. Hieruit is gebleken dat er onder jongeren nog weinig kennis is over othering. Daarom is het belangrijk om eerst in te zetten op bekendheid over othering, voordat er met jongeren over gesproken kan worden. Daarnaast is het belangrijk om vertrouwen en een veilige sfeer te creëren in het gesprek. Wanneer er daadwerkelijk over othering gesproken wordt is het belangrijk om subtiele, niet te persoonlijke, vragen te stellen. Het gebruik van een vignette wordt hierbij als doeltreffend ervaren. Dit onderzoek biedt handvatten voor de JOT en het NNO bij het organiseren van het programma en specifiek in het voeren van gesprekken met jongeren over othering, maar is ook bruikbaar voor andere settingen waarin gesproken wordt met jongeren. Dit onderzoek kent enkele limitaties, zo is het aantal participanten relatief klein, is er gebruik gemaakt van een thematische analyse door maar één onderzoeker en is de samenstelling van de focusgroepen niet altijd gelijkwaardig. Tot slot worden er aanbevelingen gedaan voor verder onderzoek: deze kan zich richten op hoe bewustzijn rondom othering gecreëerd kan worden, door bijvoorbeeld te onderzoeken hoe men eigen oordelen kan loslaten. Daarnaast is verder onderzoek naar het creëren van een veilige sfeer wenselijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 07:59
Last Modified: 20 Jul 2022 07:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1037

Actions (login required)

View Item View Item