Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van ambulante interventies op delinquentie bij gezinnen met meervoudige en complexe problematiek

Buiter, Cecilia (2022) Het effect van ambulante interventies op delinquentie bij gezinnen met meervoudige en complexe problematiek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk Cecilia Buiter s3781445.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (394kB)

Abstract

Gezinnen met complexe en meervoudige problemen (FMP) zijn gezinnen met een diversiteit aan meervoudige, complexe problemen op verschillende levensgebieden, zoals gedragsproblemen van kinderen, opvoedingsproblemen en financiële problemen, die kunnen leiden tot jeugdcriminaliteit. Het doel van dit quasi-experimentele onderzoek was dan ook om het effect van interventies op jeugddelinquentie voor FMP te onderzoeken. Er is gebruik gemaakt van een dataset die is verzameld in de periode tussen januari 2017 en april 2019. Deze dataset bestaat uit 499 gezinnen die één van de acht geselecteerde interventies voor FMP hebben gekregen. De interventies zijn geselecteerd op basis van een matige effectgrootte van minimaal (d .50). Met behulp van zelfrapportagevragenlijsten is onderzocht wat het effect is van interventie op jeugdcriminaliteit en of er een verschil is tussen interventie op vrijwillige basis of binnen een wettelijk kader, aan het einde en drie maanden nadat een interventie is uitgevoerd. De eerste beschrijvende analyses werden uitgevoerd. Vervolgens is middels een meervoudige regressieanalyse het effect van een interventie en het wettelijk kader op jeugdcriminaliteit onderzocht. Om het verschil tussen vrijwillige basis en een wettelijke maatregel te onderzoeken is gebruik gemaakt van een wisselwerking tussen interventie en het wettelijk kader. De resultaten laten zien dat er geen significant effect is van een interventie op jeugdcriminaliteit in de onderzochte periode en drie maanden daarna. Er was ook geen significant verschil van het wettelijk kader als interactie-effect op jeugdcriminaliteit in dezelfde periode. Dit onderzoek kan daarom geen bewezen argumenten leveren voor het debat.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 07:58
Last Modified: 20 Jul 2022 07:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1038

Actions (login required)

View Item View Item