Javascript must be enabled for the correct page display

Het spoor door de generaties - Holland Kinder

Schaaij, Isabelle, M.L. (2022) Het spoor door de generaties - Holland Kinder. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Isabelle_Schaaij_S4585429_Eindversie_thesis_Holland_Kinder_22062022.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In de nasleep van de Eerste Wereldoorlog kwamen ongeveer 65.000 ondervoede, Oostenrijkse kinderen per trein naar Nederland. Zij werden in gastgezinnen geplaatst waar ze maanden of jaren verbleven. Naar schatting bleven enkele tientallen van deze zogeheten Holland Kinder voorgoed in Nederland. Dit historisch-pedagogisch onderzoek richt zich op de overdracht en beleving van identiteit bij Oostenrijkse Holland Kinder. Dit is onderzocht aan de hand van de verhalen van hun (klein)kinderen. Kennis over de beleving en overdracht van identiteit kan bijdragen aan inzicht in de belevingswereld van individuen met een soortgelijke achtergrond, bijvoorbeeld alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Er zijn elf oral history-interviews afgenomen bij het nageslacht van Holland Kinder. Uit het onderzoek blijkt dat Holland Kinder zich succesvol aan de nieuwe situatie hebben aangepast. In de verhalen van de nazaten is naar voren gekomen dat de (ingrijpende) ervaringen van Holland Kinder invloed hebben gehad op hun identiteitsontwikkeling. Er is niet naar voren gekomen dat traumatische ervaringen van Holland Kinder ook zijn overgedragen naar het nageslacht. Ten slotte blijkt uit dit onderzoek dat bij de keuze voor adoptie van het Holland Kind niet enkel de belangen van het kind een rol speelden, maar ook die van gastouders. Het is belangrijk om in het beleid en de praktijk rondom internationale adoptie de belangen van het kind centraal te stellen en te zorgen dat het kind goed wordt gehoord. De identiteit van een kind moet worden beschermd. Bij alleenstaande gevluchte kinderen is dit complex; zij hebben extra zorg en begeleiding nodig, zodat de identiteitsontwikkeling positief wordt beïnvloed. Sleutelwoorden: Migratie, identiteitsontwikkeling, transgenerationele overdracht, Holland Kinder, Oostenrijkse migranten, Eerste Wereldoorlog

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Os, E.C.C. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 07:57
Last Modified: 20 Jul 2022 07:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1039

Actions (login required)

View Item View Item