Kleine, Laura (2022) "Zo'n papiertje alleen zegt mij niet genoeg”: De attitudes van niet-academische leerkrachten en directieleden ten aanzien van academische leerkrachten en de ervaren ruimte van academische leerkrachten op basisscholen in Nederland. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
Masterscriptie_Kleine.pdf Download (786kB) | Preview |
Abstract
De kwaliteit van het basisonderwijs in Nederland moet worden verhoogd (Onderwijsraad, 2013). Academische leerkrachten zouden met hun kritische houding en onderzoeksachtergrond deze kwaliteitsslag teweeg kunnen brengen (Baan, 2020). Het doel van het huidige onderzoek is het beschrijven van de attitudes van niet-academische leerkrachten en directieleden ten aanzien van academische leerkrachten en de ruimte die academische leerkrachten ervaren om hun academische vaardigheden in te zetten. Hiervoor zijn een cross-sectioneel survey-onderzoek (N = 159) en een casestudy (N = 3) uitgevoerd, waarbij informatie is verzameld bij respondenten uit drie verschillende doelgroepen. Uit de resultaten is gebleken dat de attitude van niet-academische leerkrachten ten aanzien van academische leerkrachten overwegend negatief tot neutraal is (N = 95). De attitude van directieleden is overwegend positief (N = 27). Daarenboven ervaren academische leerkrachten weinig ruimte voor het inzetten van hun academische vaardigheden (N = 37). Concluderend kan gesteld worden dat een groot deel van de academische leerkrachten niet extra wordt ingezet naast de lesgeeftaak, ondanks de waardering voor hun kritische en onderzoekende houding. Dit zou, net als de attitudes ten aanzien van academische leerkrachten, mogelijk voort kunnen komen uit onwetendheid bij betrokkenen over de kwaliteit van academische leerkrachten. Vervolgonderzoek is nodig om uitspraken te kunnen doen over de samenhang tussen de attitudes in de werkomgeving van academische leerkrachten en de ervaren ruimte van academische leerkrachten in diezelfde werkomgeving. Op basis van het huidige onderzoek wordt aanbevolen om belangrijke actoren, zoals schoolbesturen, meer op de hoogte te stellen van de kwaliteiten en mogelijke inzet van academische leerkrachten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jul 2022 07:48 |
Last Modified: | 20 Jul 2022 07:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1043 |
Actions (login required)
View Item |