Javascript must be enabled for the correct page display

Een systematisch literatuurreview naar de invloed van Multidimensionele Familietherapie op de opvoedvaardigheden van ouders van adolescenten met delinquent gedrag en op het gezinsfunctioneren.

Pol, J.M. (2022) Een systematisch literatuurreview naar de invloed van Multidimensionele Familietherapie op de opvoedvaardigheden van ouders van adolescenten met delinquent gedrag en op het gezinsfunctioneren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Janneke Pol.pdf

Download (294kB) | Preview

Abstract

Delinquent gedrag bij jongeren kent verschillende oorzaken op verschillende domeinen. De interventie Multidimensionele Familietherapie, MDFT, is een interventie voor jongeren met delinquent gedrag. Het uitgangspunt van MDFT is dat het probleemgedrag van de adolescent wordt beïnvloed door factoren uit meerdere domeinen en niveaus, gebaseerd op het ecologische model van Bronfenbrenner. Een van deze domeinen van een adolescent zijn ouders. Deze systematische literatuurreview onderzoekt de invloed van MDFT op de opvoedvaardigheden van ouders van adolescenten die deelnemen aan de interventie en op het gezinsfunctioneren. Op basis van acht artikelen kan worden geconcludeerd dat MDFT een veelbelovende interventie is voor ouders van delinquente adolescenten. Uit deze review blijkt dat MDFT een positieve invloed op de opvoedvaardigheden en het gezinsfunctioneren. Opvoedkenmerken laten tijdens de behandeling met MDFT een verschuiving zien van negatief naar positief. Daarnaast lees je in deze review dat het gezinsfunctioneren is verbeterd na MDFT en dat er sprake is van een toename van de ouder-adolescent cohesie. Tenslotte laat deze review zien dat MDFT de techniek 'enactment' en de 'shift-interventie' gebruikt om veranderingen in opvoedvaardigheden en gezinsfunctioneren teweeg te brengen. Het is belangrijk om te onderzoeken of MDFT ook een veelbelovende interventie kan zijn voor jongeren met ander probleemgedrag dan delinquentie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 07:47
Last Modified: 20 Jul 2022 07:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1046

Actions (login required)

View Item View Item