Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Natuureducatie op de Persoonlijke Biosferische Waarden en de Waargenomen Biosferische Groepswaarden van Kinderen

Lubbers, Silke (2022) De Invloed van Natuureducatie op de Persoonlijke Biosferische Waarden en de Waargenomen Biosferische Groepswaarden van Kinderen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_SA_Lubbers_S3387372.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

De toekomst van de aarde is onzeker door de toenemende klimaatverandering. Om dit tegen te gaan zullen mensen meer klimaatvriendelijk gedrag moeten gaan uitvoeren. Gedrag wordt gestuurd door waarden. Dat zijn algemene doelen die mensen nastreven in het leven. Biosferische waarden en de perceptie van biosferische groepswaarden zijn voorspellend voor klimaatgedrag. Om de klimaatcrisis te bestrijden is het dus belangrijk dat deze twee factoren worden verhoogd. In het huidige onderzoek wordt gekeken of dit bewerkstelligd kan worden door middel van een eenmalig natuureducatieprogramma gegeven door Het Groninger Landschap. De participanten zijn 36 kinderen uit groep zeven en acht, woonachtig in de provincie Groningen. Er is gebruik gemaakt van een enquête en de data werd verzameld op een voormeting en een nameting. De resultaten zijn niet in overeenstemming met de vooraf gestelde verwachtingen. Het educatieprogramma deed zowel de persoonlijke biosferische waarden als de waargenomen biosferische groepswaarden verzwakken. Daarnaast was het effect niet sterker voor de waargenomen biosferische groepswaarden. Hier kunnen verschillende verklaringen voor zijn, zoals dat de participanten het programma mogelijk niet als leuk hebben ervaren en dat het programma niet uitgebreid genoeg was. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat niet alle natuureducatieprogramma’s een positief effect op biosferische waarden hebben. Het is voor vervolgonderzoek daarom belangrijk om te kijken welke factoren natuureducatieprogramma’s succesvol maken, zodat de biosferische waarden van kinderen verhoogd kunnen worden. Trefwoorden: natuureducatie, biosferische waarden, waargenomen groepswaarden, kinderen, Het Groninger Landschap

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bouman, T.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 20 Jul 2022 07:39
Last Modified: 20 Jul 2022 07:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1051

Actions (login required)

View Item View Item