Javascript must be enabled for the correct page display

Fonemisch bewustzijn en benoemsnelheid als voorspellende factor voor het lezen van zinnen

Teitsma, Julia (2022) Fonemisch bewustzijn en benoemsnelheid als voorspellende factor voor het lezen van zinnen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_Julia_Teitsma_S3366804.pdf

Download (300kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek was om bewijs te verzamelen voor de voorspellers van technisch lezen, met name voor het lezen van zinnen en het lezen van woorden. Dit werd onder meer bereikt door onderzoek te doen naar het fonemisch bewustzijn, de benoemsnelheid (RAN) en woordenschat van leerlingen van reguliere basisscholen in Noord-Nederland. Volgens eerder onderzoek hebben fonemisch bewustzijn en RAN invloed op de technische leesvaardigheid, maar er is geen consensus over de rol die leeftijd hierin speelt. Het doel van deze studie was om de voorspellende waarde van fonemisch bewustzijn, RAN en woordenschat op het lezen van zinnen in lagere en hogere groepen te bepalen. Deze studie vond geen significante invloed van RAN en fonemisch bewustzijn op zowel het lezen van zinnen als het technisch lezen van woorden. De decodeervaardigheid van leerlingen heeft een significante invloed op zowel het lezen van zinnen als het lezen van losse woorden. De leeftijd van de leerlingen bleek een belangrijke voorspeller te zijn van het vermogen om woorden te lezen. Dit werd niet gevonden bij het analyseren van de voorspellende variabelen van het vermogen om zinnen te lezen. Fonemisch bewustzijn en het lezen van woorden hadden wel een sterke correlatie met het vermogen om zinnen te lezen. Daarnaast hangt het lezen van zinnen, woordenschaten decodering sterk samen met technisch lezen. Ook fonemisch bewustzijn en RAN hadden een iets minder sterke correlatie met technisch lezen, vergeleken met de eerder genoemde correlatie met technisch lezen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de and Bijvoet, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2022 09:36
Last Modified: 20 Jul 2022 09:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1054

Actions (login required)

View Item View Item