Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie tussen Verbondenheid met de Natuur, Biosferische Waarden en Klimaatvriendelijk Gedrag

Smid, Julia (2022) De Relatie tussen Verbondenheid met de Natuur, Biosferische Waarden en Klimaatvriendelijk Gedrag. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_J_Smid_S4007441.pdf

Download (538kB) | Preview

Abstract

Klimaatverandering bedreigt het leven op aarde op verschillende manieren. Om de effecten hiervan te verminderen is het essentieel om klimaatvriendelijk gedrag te vertonen. Daarom is het van belang erachter te komen welke psychologische mechanismen tot klimaatvriendelijk gedrag leiden. In het huidige onderzoek wordt er gekeken naar een mogelijk mediator effect van ‘verbondenheid met de natuur’ op de relatie van ‘biosferische waarden’ en ‘klimaatvriendelijk gedrag’. Verbondenheid met de natuur zou kunnen verklaren waarom biosferische waarden tot meer klimaatvriendelijk gedrag leiden, omdat het een belangrijk aspect is van de cognitieve zelf met betrekking tot de natuur. Biosferische waarden zijn beslissend voor keuzes met betrekking tot de omgeving en het milieu. Als de cognitieve zelf in teken van de natuur staat, is het aannemelijk dat er biosferische waarden worden gevormd, die leiden tot klimaatvriendelijke keuzes. Daarnaast is ‘verbondenheid met de natuur’ gemeten voor en na een natuureducatieprogramma van het Groninger Landschap. We hebben een veldonderzoek (n = 36) uitgevoerd, waar biosferische waarden, verbondenheid met de natuur en klimaatvriendelijk gedrag voor en na het natuureducatieprogramma werden gemeten. Om de data te analyseren is er gebruik gemaakt van multipele regressie en een gepaarde t-toets. Uit de resultaten blijkt er positieve correlatie te bestaan tussen biosferische waarden, klimaatvriendelijk gedrag en verbondenheid met de natuur. Echter is er geen bewijs voor mediatie gevonden. Daarnaast lijkt er een negatief effect te zijn van het natuureducatieprogramma op verbondenheid met de natuur. Dit zou kunnen liggen aan de kleine steekproef of de relatief slechte beoordeling van de participanten van het natuureducatieprogramma (M = 6.4). Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de kwaliteit van natuureducatieprogramma’s.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bouman, T.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 20 Jul 2022 10:42
Last Modified: 20 Jul 2022 10:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1059

Actions (login required)

View Item View Item