Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van coördinatie in de relatie tussen leesvaardigheid en balansvaardigheid bij kinderen in groep 4 en 6

Troost, Lara Heleen (2022) De rol van coördinatie in de relatie tussen leesvaardigheid en balansvaardigheid bij kinderen in groep 4 en 6. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Lareen S3465551 DEF.pdf

Download (627kB) | Preview

Abstract

Er lijkt bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie of Developmental Coordination Disorder (DCD) een relatie te bestaan tussen balansvaardigheid en leesvaardigheid. Echter wordt deze relatie nog niet goed begrepen in kinderen zonder ontwikkelingsstoornis. Coördinatie zou mogelijk een rol kunnen spelen in de relatie tussen balansvaardigheid en leesvaardigheid, maar hier is nog weinig onderzoek naar gedaan. Het doel van dit onderzoek was daarom om bij kinderen zonder ontwikkelingsstoornis te onderzoeken of er sprake is van een relatie tussen balansvaardigheid en leesvaardigheid en wat de rol van coördinatie is in deze relatie. Er zijn data verzameld bij 82 kinderen uit groep 4 en 6 van het Nederlands regulier basisonderwijs. De resultaten van een enkelvoudige regressieanalyse toonden geen significant verband tussen balans- en leesvaardigheid. Op basis van de resultaten van een hiërarchische regressieanalyse leek een hogere mate van coördinatie bij kinderen in groep 4 in verband te staan met een betere leesvaardigheid. Bij kinderen in groep 6 zijn geen significante relaties gevonden, wat mogelijk kan betekenen dat de rol van coördinatie alleen significant een rol speelt in het voorspellen van de leesvaardigheid wanneer kinderen nog in de fase van het automatiseren van de leesvaardigheid zitten. Om deze bevindingen te bevestigen en te begrijpen, is echter meer onderzoek nodig. Trefwoorden: coördinatie, balansvaardigheid, leesvaardigheid, Nederlandse basisschoolkinderen, vingertiktaak.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jul 2022 06:53
Last Modified: 21 Jul 2022 06:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1060

Actions (login required)

View Item View Item