Javascript must be enabled for the correct page display

De mentale gezondheid van studenten en de rol van de persoonlijk mentor

Kramer, Marit (2022) De mentale gezondheid van studenten en de rol van de persoonlijk mentor. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis_MaritKramer_S5007534.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (991kB)

Abstract

De zorgen over het mentale welzijn van studenten groeien wereldwijd. Studenten blijken een significant lagere mentale gezondheid te hebben in vergelijking met de rest van de bevolking. Deze lage mentale gezondheid beïnvloedt de gehele universitaire ervaring en kan leiden tot lagere academische prestaties, een negatieve leer- en onderwijservaring en verhoogt de kans op uitschrijving. Een persoonlijk mentor zou helpend kunnen zijn omdat deze een positieve uitwerking kan hebben op o.a. de academische prestaties, de persoonlijke ontwikkeling en de psychische gezondheid. Ondanks dat er al een ruime tijd met persoonlijk mentoren wordt gewerkt lijkt er nog geen duidelijke definitie van het begrip te zijn. De invulling van de rol kan verschillend zijn per universiteit waardoor de ervaringen van studenten ook verschillend kunnen zijn. Dit huidige onderzoek richt zich op de ervaringen van de studenten van de psychologie faculteit van de University of Sheffield. Er is onderzocht hoe de studenten de huidige ondersteuning die zijn van de persoonlijk mentor op het gebied van mentale gezondheid ervaren. Tevens is er gekeken hoe de persoonlijk mentoren het bieden van deze ondersteuning ervaren. In dit onderzoek is er gebruik gemaakt van secundaire data die is verkregen uit eerder gedaan onderzoek. Er is een thematische analyse toegepast waarna de thema’s zijn vergeleken met de literatuur. Concluderend lijken studenten niet te verwachten dat persoonlijk mentoren ondersteuning bieden bij de mentale gezondheid, maar lijken de studenten wel te verwachten dat de persoonlijk mentor interesse toont, doorvraagt, persoonlijk contact heeft met de studenten en hen doorverwijst naar officiële hulpdiensten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jul 2022 06:51
Last Modified: 21 Jul 2022 06:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1062

Actions (login required)

View Item View Item