Javascript must be enabled for the correct page display

Het Survival Processing Effect en Individuele Verschillen in Creativiteit en Cognitieve Reflectie

Esseveld, Roman (2022) Het Survival Processing Effect en Individuele Verschillen in Creativiteit en Cognitieve Reflectie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Scriptie R.H.A Esseveld 3502937.pdf

Download (588kB) | Preview

Abstract

Onderzoek naar geheugen suggereert dat mensen gepresenteerde stimuli beter kunnen herinneren wanneer zij zich voorstellen in een scenario te zitten waarin zij moeten zien te overleven. Dit fenomeen wordt het Survival Processing Effect (SPE) genoemd. Sinds de eerste paper van Nairne et al. (2007) zijn er nog veel vragen over het SPE. Er is bijvoorbeeld nog geen consensus over het onderliggende mechanisme van het effect. Daarnaast zijn er verschillende studies geweest waarin het SPE niet significant gevonden werd. Om bij te dragen aan de literatuur hebben wij onderzoek gedaan naar individuele verschillen. Hiervoor hebben we creativiteit en cognitieve reflectie van deelnemers aan ons onderzoek gemeten. We hebben de stimuli gepresenteerd als afbeeldingen van objecten. Deze objecten hebben we verdeeld over drie categorieën: relevant, ambigu en irrelevant. In onze resultaten vonden wij geen significant SPE in een analyse met alle objecten. Wel vonden we een interactie effect tussen object relevantie en scenario, waarbij het SPE alleen significant was voor de ambigue objecten. Dit kwam overeen met onze hypothese dat ambiguïteit meer aanzet tot diep denken, of systeem 2 denken uit de dual-processing theorie. Dit systeem 2 denken zou meer ruimte geven voor richness of encoding (ROE), een term die wordt gebruikt om te beschrijven dat er meer neurale paden worden gemaakt, waardoor herinneringen ophalen makkelijker wordt. Daarom hadden wij ook verwacht een correlatie te vinden met cognitieve reflectie. Onze resultaten laten echter zien dat er geen relatie is tussen individuele verschillen in creativiteit, cognitieve reflectie en het SPE.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Nieuwenstein, M.R.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 21 Jul 2022 06:49
Last Modified: 21 Jul 2022 06:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1066

Actions (login required)

View Item View Item