Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van de Waargenomen Druk van Ouders op het Ervaren van Wedstrijdspanning en de rol van Veerkracht

Slootman, Milou (2022) De Invloed van de Waargenomen Druk van Ouders op het Ervaren van Wedstrijdspanning en de rol van Veerkracht. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
M.D. Slootman - s4014715 - Bachelor These.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (294kB)

Abstract

Competitiesporters kunnen door stressvolle omstandigheden wedstrijdspanning ervaren. De waargenomen druk van ouders is een dimensie van perfectionisme en het kan gezien worden als een stressor in een competitie-omgeving. In het huidige onderzoek werd gekeken naar de rol van veerkracht als moderator op het verband tussen de waargenomen druk van ouders en het ervaren van wedstrijdspanning. De verwachting was dat veerkracht de positieve relatie tussen de waargenomen druk van ouders en wedstrijdspanning zal verzwakken. Er werd gebruik gemaakt van een cross-sectioneel design om data te verzamelen. In totaal hadden 235 competitiesporters (70.64% vrouw, Mleeftijd = 24.68, SD = 10.77) een online zelfrapportage vragenlijst ingevuld. De resultaten werden verwerkt in een multipele regressie-analyse. In het huidige onderzoek werd een significant positief verband (p < .05) aangetoond tussen de waargenomen druk van ouders en het ervaren van wedstrijdspanning. Daarnaast werd er een significant negatief verband (p < .001) aangetoond tussen veerkracht en het ervaren van wedstrijdspanning. In de analyse werd echter geen moderatoreffect gevonden van veerkracht op het verband tussen de waargenomen druk van ouders en het ervaren van wedstrijdspanning. Verschillende limitaties bieden hier een verklaring voor. De huidige onderzoeksbevindingen kunnen mogelijk bijdragen aan de ontwikkeling van interventies om wedstrijdspanning te verminderen en plezier onder sporters te verhogen. Trefwoorden: waargenomen druk van ouders, perfectionisme, veerkracht, wedstrijdspanning, sport

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Schuls, M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 21 Jul 2022 06:45
Last Modified: 21 Jul 2022 06:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1071

Actions (login required)

View Item View Item