Javascript must be enabled for the correct page display

Joint attention bij peuters met en zonder een verhoogd risico op ADHD en/of ASS

Timmerman, Anna (2021) Joint attention bij peuters met en zonder een verhoogd risico op ADHD en/of ASS. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
A.Timmerman_Bachelorthese.pdf

Download (642kB) | Preview

Abstract

Autismespectrumstoornis (ASS) en aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) komen vaak samen voor. Er is klinische, genetische en neuropsychologische overlap gevonden tussen beide stoornissen. Bij kinderen met ASS zijn tekortkomingen in sociale interactie al te zien wanner het kind tussen de twee en zes maanden oud is. Ook kleuters met vroege tekenen van ADHD lieten gebreken zien in de communicatieve vaardigheden. Joint attention (JA) is een vaardigheid die bij het gemiddelde kind ontwikkeld tussen de negen en vijftien maanden. JA bestaat uit het initiëren (IJA) en reageren (RJA). Onze eerste onderzoeksvraag is: Nemen peuters met een verhoogd risico op ADHD en/of ASS minder vaak initiatief tot en reageren ze minder op JA verzoeken vergeleken met kinderen zonder verhoogd risico? Vervolgens onderzoeken we de afzonderlijke associaties tussen (initiëren van/reageren op) JA vaardigheden van het jonge kind en ADHD of ASS symptomen van de ouder. Dit onderzoek is gedaan op basis van groepsvergelijkingen aan de hand van de al dan niet aanwezige symptomen van de ouders van de peuters. In dit onderzoek werd gebruik gemaakt van de Early Social Communication Scales (ESCS) om JA vaardigheden te meten. Op IJA totaal en IJA hoger niveau werd een significant verschil gevonden tussen peuters met en zonder verhoogd risico op ADHD en/of ASS. Hierbij scoorden de peuters met een verhoogd risico lager op IJA taken dan kinderen zonder dit verhoogde risico. Voor de tweede onderzoeksvraag werd alleen voor IJA lager niveau en ADHD een significant resultaat gevonden, deze correlatie was echter zwak.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M. and Gootjes, F.C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 21 Jul 2022 06:40
Last Modified: 21 Jul 2022 06:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1073

Actions (login required)

View Item View Item