Javascript must be enabled for the correct page display

Comorbide autismespectrumstoornis en genderidentiteitsproblematiek in de diagnostische fase: van theorie naar praktijk

Abee, Miron (2022) Comorbide autismespectrumstoornis en genderidentiteitsproblematiek in de diagnostische fase: van theorie naar praktijk. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis autismespectrumstoornis en genderidentiteitsproblematiek (S3686469) Miron Abee.pdf

Download (324kB) | Preview

Abstract

Er is een toegenomen aandacht voor comorbide ASS en genderidentiteitsproblemen. Ook professionals van Accare constateren meer cliënten met deze comorbiditeit, echter stellen zij dat er geen specifieke werkwijze wordt toegepast die hierop inspeelt. Het ontbreekt aan richtlijnen en is er in theorie en praktijk geen overeenstemming. Het doel van deze studie was om te onderzoeken wat in wetenschappelijke literatuur bekend is over hoe rekening wordt gehouden met de comorbiditeit in het diagnostiektraject, om vervolgens te onderzoeken in hoeverre hier rekening mee wordt gehouden in de praktijk. Het tweeledige kwalitatieve onderzoek bestond uit een literatuuronderzoek en semi-gestructureerde interviews met professionals werkzaam bij Accare, een gespecialiseerde poli in genderidentiteitsproblemen en een gespecialiseerde poli in autismespectrumstoornissen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er overeenkomsten zijn tussen literatuur en praktijk. Omtrent de praktische aanpak is het van belang om aandacht te besteden aan ontwikkeling van genderidentiteitsvorming en een individuele aanpak te hanteren. Inzake de visie op diagnostiek stellen professionals dat het volledige spectrum van ASS en genderidentiteitsproblemen bekeken moet worden. Anderzijds zijn er professionals die de problematieken niet met elkaar associëren. Overeenkomende cliëntkenmerken zijn het vermogen om te kunnen gaan met de problemen, het kunnen uiten van onvrede met het geboortegeslacht, includeren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en in kaart brengen van de cliënt zijn capaciteiten. Overeenkomende obstakels zijn het gebrek aan kennis, het risico op stellen van foutieve diagnoses en het risico voor de cliënt niet geloofd te worden. Daarentegen zijn er ook verschillen. Qua praktische aanpak is er geen verlengde diagnostiek, worden diagnostische instrumenten voor ASS niet met voorzichtigheid geïnterpreteerd en bestaat de beoordeling uit zelfrapportage. Daarnaast worden geen obstakels gerapporteerd. De comorbiditeit wordt op verschillende manieren meegenomen in het diagnostiektraject, maar er is geen overeenstemming tussen professionals. Verder onderzoek naar de comorbiditeit is van belang, waardoor richtlijnen kunnen worden opgesteld en professionals dezelfde werkwijze kunnen hanteren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jul 2022 09:53
Last Modified: 21 Jul 2022 09:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1075

Actions (login required)

View Item View Item