Hanemaaijer, Tom (2022) Thematische analyse van twee programma’s voor de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme. Master thesis, Psychology.
|
Text
Masterhese T.J. Hanemaaijer S2534193.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Deze scriptie is onderdeel van het project ‘Omgaan met het eigen Autisme’. Doel van dit project is het bevorderen van identiteitsontwikkeling van mensen met autisme door inzicht vergaren in factoren die van invloed zijn op identiteitsontwikkeling en door een aanpak te ontwikkelen die dit proces ondersteunt. Een lijst van bestaande interventies die mogelijk kunnen bijdragen aan identiteitsontwikkeling en een lijst met zestien thema’s die relevant zijn binnen de identiteitsontwikkeling zijn in een eerdere fase van het project opgesteld. Het doel van deze scriptie is het analyseren van twee van deze interventies. Door middel van een thematische analyse wordt gekeken naar welke thema’s aan bod komen in de interventies en of deze overeenkomen met de themalijst. Daarnaast wordt gekeken of de interventies componenten bevatten die bruikbaar zijn voor de te ontwikkelen aanpak. De geanalyseerde interventies zijn ‘Plan C – minder stress, minder autisme’ en ‘VRelax’. Naast een overzicht van thema’s die behandeld worden is de belangrijkste uitkomst dat deze interventies individueel mogelijk niet direct bijdragen aan identiteitsontwikkeling. Het doel van beide interventies, het verminderen van stress, is mogelijk indirect wel voorwaardenscheppend voor een goed verloop van de identiteitsontwikkeling. Mocht iemand stress ervaren door identiteitsontwikkeling of door interventies die dit ondersteunen kan het verminderen van stress toch een positief effect hebben op de identiteitsontwikkeling.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Greaves-Lord, K. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 21 Jul 2022 13:58 |
Last Modified: | 21 Jul 2022 13:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1086 |
Actions (login required)
View Item |