Mulder, Marjolein (2022) Comorbide ASS en genderidentiteitsproblematiek - Wetenschappelijke inzichten over behandeling binnen de Jeugd GGZ en de werkwijze van professionals in de praktijk. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Behandeling ASS en Genderidentiteitsproblematiek Marjolein Mulder.pdf Download (834kB) | Preview |
Abstract
Vanuit literatuurstudie bleek een overzicht van behandelmethodes voor jeugdigen met comorbide ASS en genderidentiteitsproblematiek te ontbreken. Vanuit de praktijk kwam juist het signaal dat hier behoefte aan was. Dit gaf de aanleiding voor het onderzoek, met als doel om te beoordelen in hoeverre wetenschappelijke inzichten over behandeling bij jeugdigen met comorbide ASS en genderidentiteitsproblematiek worden toegepast door professionals binnen de Jeugd GGZ. Dit onderzoek is verricht aan de hand van twee deelvragen. De eerste betreft: ‘Wat zijn wetenschappelijke inzichten over behandelmethodes voor jeugdigen met comorbide ASS en genderidentiteitsproblematiek?’. Dit is onderzocht met literatuuronderzoek, waar zeven artikelen over de behandeling van deze comorbide doelgroep zijn geïncludeerd. Hieruit worden de volgende aspecten binnen behandeling geadviseerd: cliëntgerichte benadering met aandacht voor beide problematieken, psycho-educatie, ouderbetrokkenheid, genderexploratie en een support group. De tweede deelvraag betreft: ‘Wat is de werkwijze van professionals uit de Jeugd GGZ binnen behandelmethoden voor jeugdigen met comorbide ASS en genderidentiteitsproblematiek?’ Dit is onderzocht met een interviewstudie, waar zes professionals uit de Jeugd GGZ zijn geïncludeerd. Hieruit blijken professionals cliëntgericht en vanuit de hulpvraag te werken, waarbij ze psycho-educatie bieden en inzetten op ouderbetrokkenheid. Daarentegen wordt genderexploratie en een support group beperkt geboden. Hiermee kan gesteld worden dat professionals binnen de Jeugd GGZ enerzijds de wetenschappelijke inzichten over behandeling aan deze comorbide doelgroep inzetten en anderzijds aanvullingen mogelijk zijn. Vanuit dit onderzoek wordt vervolgonderzoek sterk aanbevolen. Ten eerste gericht op effectiviteit van de beschreven behandelonderdelen en ten tweede op een gerichte behandelmethode voor professionals. Daarnaast wordt de pedagogische praktijk aanbevolen om de geadviseerde onderdelen in te zetten binnen behandeling aan deze doelgroep. Tevens wordt professionals aangeraden om kennis en ervaring te delen met elkaar, om bij te dragen aan een brede kennisontwikkeling binnen het werkveld.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Huyghen, A.M.N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 22 Jul 2022 08:35 |
Last Modified: | 22 Jul 2022 08:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1090 |
Actions (login required)
View Item |