Javascript must be enabled for the correct page display

Grip op GRIP

Blaauw, Lisa (2022) Grip op GRIP. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
These grip_Lisa Blaauw_S4972333.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

In Nederland zijn er momenteel nog weinig wetenschappelijk onderbouwde interventies die zich specifiek richten op ouders en hun jonge kind met een ontwikkelingsachterstand. Uit het onderzoek van Prest et al. (2022) blijkt dat ouders hier wel behoefte aan hebben. Ook bij de organisatie waarbinnen het onderzoek plaatsvond, werd gezien dat steeds meer ouders met jongere kinderen zich aanmeldden. De interventie GRIP richt zich specifiek op ouders met een jong kind met een ontwikkelingsachterstand en beoogt het bevorderen van het gezinswelbevinden. Binnen de zorg voor mensen met een beperking wordt in toenemende mate verwacht dat de gebruikte interventies op effectiviteit getoetst worden (Van Yperen, 2003; Martens, 2010; Vilans, 2022). Om de effectiviteit te kunnen toetsen is een goede beschrijving van de interventie noodzakelijk. In het huidige onderzoek staat de vraag: ‘In welke mate is de GRIP interventie goed beschreven?’ centraal. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag en de daarbij horende deelvragen is gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek. De bestaande documenten van de interventie GRIP zijn gecodeerd en geanalyseerd. Hierbij is gekeken naar de aan- en afwezigheid van de onderwerpen die volgens Van Yperen & Veerman (2017) aanwezig dienen te zijn bij een goed beschreven interventie. De afwezige onderwerpen zijn besproken tijdens de focusgroep. Nadat de aan – en afwezigheid van de onderwerpen inzichtelijk is gemaakt, is vervolgens gekeken naar de kwaliteit van de aanwezige beschrijvingen aan de hand van de Handleiding werkblad beschrijving interventie (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu et al., 2021). Uit de resultaten blijkt dat er momenteel 26 van de 39 onderwerpen beschreven zijn in de documenten van de interventie GRIP. Daarnaast kunnen 5 onderwerpen aangevuld worden naar aanleiding van de focusgroep. De beschrijvingen van de juiste toepassingen, de evaluatie toepassing, training, registratie, implementatie, de personele kosten, de materiële kosten en overige kosten ontbreken momenteel. De beschreven informatie voldoet (nog) niet aan de kwaliteitscriteria van de Handleiding werkblad beschrijving interventie (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu et al., 2021). Op basis van deze resultaten kan geconcludeerd worden dat de interventie momenteel nog onvoldoende beschreven is.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brug, A. ten and Luijkx, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Jul 2022 08:30
Last Modified: 22 Jul 2022 08:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1096

Actions (login required)

View Item View Item