Javascript must be enabled for the correct page display

Beoordeling van Sociale validiteit binnen Programma Invloedrijke Communicatie en Taal, Samenhang tussen de verschillende Subschalen van de Sociale Validiteitsschaal

Boer, Anne N. de (2022) Beoordeling van Sociale validiteit binnen Programma Invloedrijke Communicatie en Taal, Samenhang tussen de verschillende Subschalen van de Sociale Validiteitsschaal. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_A.N.de.Boer_Definitief.pdf

Download (512kB) | Preview

Abstract

Probleem: personen met aangeboren doofblindheid (ADB) en hun communicatiepartner ervaren dagelijks communicatieproblemen. Communicatiepartners hebben ondersteuning nodig om de communicatie met mensen met ADB te verbeteren. Voortbouwend op eerdere video-feedback interventies is de interventie ‘Beïnvloeding Communicatie en Taal’ (IC&L) ontwikkeld. Deze interventie bestaat uit drie subschalen: het idee, de haalbaarheid en de subjectieve effectiviteit. Doel: Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe de communicatiepartner de sociale validiteit van de IC&T-interventie beoordeelt. Daarnaast wordt gekeken of er een correlatie kan worden gevonden tussen de verschillende subschalen van de Sociale Validiteitsschaal (SVS). Methode: De sociale validiteit is berekend met behulp van de SVS. Vervolgens worden zowel kwantitatieve als kwalitatieve analyses uitgevoerd om de sociale validiteit van 18 communicatiepartners te onderzoeken. De kwalitatieve data leverden suggesties op voor de interventie IC&T. Daarnaast werd de Pearsons-correlatie tussen alle subschalen onderzocht met behulp van de kwantitatieve gegevens. Resultaten: De communicatiepartners scoorden over het algemeen positief op de SVS. Tussen de subschalen van de SVS werd nauwelijks een correlatie gevonden. Er is een matige correlatie tussen subschaal 1: het idee en subschaal 3: subjectieve effectiviteit. Conclusie en discussie: De sociale validiteit werd over het algemeen als positief beoordeeld. Een hogere beoordeling van het idee was geassocieerd met een hogere beoordeling van subjectieve effectiviteit en vice versa. Verder onderzoek is echter nodig om het effect van de interventie IC&T te bepalen. In de praktijk dient vooraf meer duidelijkheid te komen over de interventie en dient de mate van interactie tussen cliënt en communicatiepartner te worden bepaald. Trefwoorden: Cogenitale doofblindheid, communicatie, videofeedbackinterventie, sociale validiteit

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rorije, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Jul 2022 13:41
Last Modified: 22 Jul 2022 13:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1098

Actions (login required)

View Item View Item