Javascript must be enabled for the correct page display

De implementatie van de component "Taal en leesprogramma" binnen Success for All Nederland

Sterenborg, Koen (2022) De implementatie van de component "Taal en leesprogramma" binnen Success for All Nederland. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_A.B.Sterenborg.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In Nederland is er sprake van een achteruitgang in de leeskwaliteit van leerlingen. Daarnaast zijn er achterstandswijken in Nederland waar scholen zijn gevestigd met leerlingen waarbij sprake is van grote leesproblemen. Om deze achterstanden tegen te gaan, is in 2014 gestart met het inzetten van het Success for All programma in deze wijken, waarbij gefocust werd op het wegwerken van leesachterstanden (Mullender-Wijnsma et al., 2020). Om de huidige stand van de implementatie van het programma te onderzoeken, is een implementatieonderzoek uitgevoerd dat zich specifiek richtte op het taal- en leesprogramma van groep 4 tot en met groep 8. Leerkrachten werden gevraagd om een vragenlijst in te vullen waarin vragen werden gesteld over de implementatie van het taal- en leesprogramma. De vragenlijst is ingevuld door 23 leerkrachten van drie verschillende scholen. De resultaten laten zien dat de meerderheid van de leerkrachten de meeste elementen van het programma implementeert. Redenen voor het correct implementeren van het programma waren onder meer voldoende draagvlak op de school en samenwerkend leren, dat als een positief onderdeel van het programma werd gezien. De coronacrisis, het aanpassen van het programma aan de leerlingen en kritiek op bepaalde onderdelen van de methode waren voor leerkrachten een aanleiding om het programma minder of anders uit te voeren. In vervolgonderzoek zouden observaties kunnen worden gedaan om ook de kwaliteit van de uitvoering te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mullender-Wijnsma, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Jul 2022 13:37
Last Modified: 22 Jul 2022 13:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1103

Actions (login required)

View Item View Item