Vries, Joey de (2022) Nederlandse prentenboeken en hun diversiteit. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese Joey de Vries S4920767 24-06-22.pdf Download (669kB) | Preview |
Abstract
Prentenboeken hebben een belangrijke invloed op de persoonlijke, sociale en intellectuele ontwikkeling van jonge kinderen. Boeken zijn een manier om kinderen kennis te laten maken met verschillende vormen van diversiteit. Zo kunnen kinderen leren over andere afkomsten, over handicaps en neurodiversiteit, maar ook over liefde en gezinssituaties. Boeken hebben tevens een functie om kinderen zichzelf te laten herkennen en te identificeren met personages. Helaas kunnen niet alle kinderen zich altijd herkennen in de gelezen boeken, terwijl dit wel van belang is. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de mate van diversiteit in Nederlandse kinderboeken niet hoog is. Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de hoeveelheid diversiteit en daarnaast in de wijze waarop diversiteit wordt weergegeven in de meest gelezen prentenboeken in Nederland. Hiervoor zijn de volgende onderzoeksvragen opgesteld: ‘In hoeveel procent van de meest gelezen prentenboeken van Nederland komt er een vorm van diversiteit voor?’ en ‘Hoe wordt diversiteit weergegeven in de meest gelezen prentenboeken van Nederland?’. Er is een inventariserend onderzoek uitgevoerd dat gebruik maakt van een verklarend sequentieel design. Er zijn 334 prentenboeken onderzocht, waaruit voort is gekomen dat 110 (32.9%) boeken een vorm van diversiteit laten zien. De boeken met diversiteit zijn verder onderzocht aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse. De resultaten laten zien dat de mate van diversiteit in de boeken niet zo laag is als verwacht wanneer er gekeken wordt naar eerdere onderzoeken. Wel kan er geconcludeerd worden dat deze diversiteit niet erg divers is. Er zijn voornamelijk personages te vinden die diversiteit in afkomst laten zien, maar dit blijft grotendeels beperkt tot alleen het weergeven van bruine personages. Daarnaast zijn er veel personages met een bril, een middel voor slechtziendheid. Van de vele mogelijke vormen van diversiteit, blijft de rest vrijwel afwezig. Er is een minimale representatie van diversiteit op vlakken als neurodiversiteit, gezinssituaties of LHBTI+. Tevens hebben personages die diversiteit laten zien vaak een rol die niet bijdraagt aan het verhaal of maar in een kleine mate. Dit onderzoek biedt verschillende punten waarop de praktijk en de wetenschap meer aandacht kan geven aan diversiteit in prentenboeken om het positieve effect van deze boeken te vergroten, deze worden besproken in de discussie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Rademaker, F.C. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jul 2022 07:45 |
Last Modified: | 25 Jul 2022 07:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1110 |
Actions (login required)
View Item |