Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van een Natuureducatieprogramma en de Woonplaats op de Biosferische Waarden van Kinderen in de Basisschoolleeftijd

Bulthuis, Romy (2022) De Invloed van een Natuureducatieprogramma en de Woonplaats op de Biosferische Waarden van Kinderen in de Basisschoolleeftijd. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
R.N. Bulthuis S3822044 - De Invloed van een Natuureducatieprogramma en de Woonplaats op de Biosferische Waarden van Kinderen in de Basisschoolleeftijd.pdf

Download (413kB) | Preview

Abstract

Om de gevolgen van klimaatverandering te beperken, moeten mensen klimaatactie ondernemen. Mensen met sterkere biosferische waarden zijn over het algemeen eerder geneigd om klimaatactie te ondernemen. Om deze reden is het belangrijk dat de biosferische waarden van mensen worden versterkt. Het Groninger Landschap organiseert natuureducatieprogramma's voor basisschoolkinderen om hen te leren over de natuur, wat naar verwachting ook hun biosferische waarden kan versterken. Bovendien veronderstel ik dat de biosferische waarden van kinderen die in steden wonen lager liggen dan bij kinderen die in dorpen wonen (Hypothese 1), en dat de biosferische waarden kunnen toenemen aan de hand van het natuureducatieprogramma (Hypothese 2). Ik verwacht dat de toename in biosferische waarden vooral zichtbaar zal zijn bij kinderen die in steden wonen (Hypothese 3). Om mijn hypothesen te testen, werden enquêtes uitgevoerd op 2 basisscholen in de provincie Groningen, voor en na het educatieprogramma van Het Groninger Landschap. 36 leerlingen van groep 7 en 8 namen deel aan dit onderzoek. Uit de resultaten bleek dat de biosferische waarden afnamen in plaats van toenamen na het educatieprogramma. De woonplaats van het kind had hier geen invloed op. Ons onderzoek bevatte wel een aantal beperkingen, zoals een beperkte steekproefgrootte. Verbeterd vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of, wanneer en hoe natuureducatieprogramma's de biosferische waarden van kinderen in de basisschoolleeftijd beïnvloeden, en of de woonplaats van het kind daarop van invloed is.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bouman, T.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 25 Jul 2022 07:50
Last Modified: 25 Jul 2022 07:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1112

Actions (login required)

View Item View Item