Javascript must be enabled for the correct page display

Een systematisch literatuuronderzoek naar de bevorderende en belemmerende factoren voor samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten in het funderend onderwijs.

Ramaharomanana, Lucette (2022) Een systematisch literatuuronderzoek naar de bevorderende en belemmerende factoren voor samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten in het funderend onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis L.M. Ramaharomanana s3855511.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Er wordt een kloof ervaren tussen het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk (Joyce & Cartwright, 2020; Vanderlinde & Van Braak, 2010; Voogt et al., 2012). Dit is problematisch, omdat de onderwijspraktijk als gevolg van deze kloof, niet optimaal gebruik kan maken van onderzoek naar bewezen effectieve inzichten ten aanzien van onderwijsverbetering (Vanderlinde & Van Braak, 2010; Voogt et al., 2012). Samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten blijkt echter een veelbelovende manier om het onderwijsonderzoek beter aan te laten sluiten op de onderwijspraktijk (Coburn et al., 2013; Wubbels & Van Tartwijk, 2017), door de focus niet te leggen op het vinden van bewijs voor effectief onderwijs, maar op hoe effectief onderwijs tot stand komt in de eigen onderwijspraktijk (Gravemeijer & Kirschner, 2007; Penuel et al., 2011). Uit de literatuur is echter bekend dat verschillende factoren deze samenwerking kunnen belemmeren of bevorderen (Schenke et al., 2017a; Zuiker et al., 2017). Huidig onderzoek is een systematisch literatuuronderzoek en heeft tot doel om inzicht te krijgen in de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op de samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten. Door middel van een thematische analyse worden de belemmerende en bevorderende factoren beschreven, gerelateerd aan de thema’s identificatie, coördinatie, reflectie en transformatie van het model of Boundary-Crossing Practices van Broekkamp & Van Hout-Wolters (2007). De resultaten van huidig onderzoek kunnen bijdragen aan het tot stand brengen of bestendigen van de samenwerking tussen onderzoekers en leerkrachten. Kernwoorden: samenwerking, onderzoekers, leerkrachten, onderwijs, boundary-crossing

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Other [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Feb 2022 08:46
Last Modified: 01 Feb 2022 08:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/113

Actions (login required)

View Item View Item