Javascript must be enabled for the correct page display

Welzijn kan je leren. Een kwalitatief onderzoek naar de attitude, kennis en self-efficacy van docenten in het HBO over didactische aanpakken gericht op het studentenwelzijn.

Valkenborg, Dylan (2022) Welzijn kan je leren. Een kwalitatief onderzoek naar de attitude, kennis en self-efficacy van docenten in het HBO over didactische aanpakken gericht op het studentenwelzijn. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Herkansing Bachelorscriptie Studentenwelzijn in het hoger onderwijs Dylan Valkenborg S4149696.pdf

Download (835kB) | Preview

Abstract

In de afgelopen twee jaar zijn de problemen met het welzijn van studenten en de hoeveelheid aandacht die het kreeg, toegenomen. Dit onderzoek is een praktische vertaling van een reviewstudie van Deunk en Korpershoek (2021) en zal zich richten op de didactische attitudes, kennis en self-efficacy van docenten in het hoger onderwijs. Het is een interviewonderzoek onder acht respondenten, waarin ze worden bevraagd over hun didactische keuzes op het gebied van studentenwelzijn. De respondenten werkten aan het welzijn door middel van actieve werkvormen en samenwerkend leren. Ter beantwoording van de onderzoeksvraag: we vonden dat er een algemene positieve houding was ten aanzien van de verbetering van het welzijn, maar de respondenten gaven aan dat ze welzijn meer als een onbewust proces zagen en dat hun didactische aanpakken gericht waren op de resultaten van de leerlingen. Opgemerkt moet worden dat er enige vooringenomenheid van respondenten kan zijn, aangezien de mensen die deelnamen aan dit onderzoek waarschijnlijk meer betrokken waren bij de kwestie. De prioriteiten van de docenten waren de academische resultaten, terwijl ze de mogelijke implicaties van een gezond welzijn op dit resultaat vergaten. Toekomstige studies zouden zich moeten concentreren op de specifieke relatie tussen welzijn en leren, zoals voorgesteld in de theorieën van Dewey (1899).

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Deunk, M.I. and Veldman, M.A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jul 2022 14:38
Last Modified: 25 Jul 2022 14:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1134

Actions (login required)

View Item View Item