Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Affordances in Kinderen hun Cognitieve Ontwikkeling: een Scoping Review

Helmholt, Fien (2022) De Rol van Affordances in Kinderen hun Cognitieve Ontwikkeling: een Scoping Review. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterthese Affordances en Cognitieve Ontwikkeling_Ontwikkelingspsychologie_F.Helmholt_s3337960.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Er is al veel bekend over de rol van affordances (handelingsmogelijkheden; b.v. Gibson, 2000) in de motorische ontwikkeling. Het doel van deze scoping review is om systematisch in kaart te brengen wat er bekend is over de rol van affordances in de cognitieve ontwikkeling van kinderen. De review is uitgevoerd volgens de rapportage-richtlijnen van Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses Extension for Scoping Reviews (PRISMA-ScR) (Tricco et al, 2018). Aan de hand van drie databases (PsycINFO, ERIC, en MEDLINE) zijn er 446 artikelen gevonden, waarvan er 51 voldeden aan de inclusiecriteria. De volgende kenmerken van de artikelen zijn geïnventariseerd: de definitie van affordances, domeinen van cognitieve ontwikkeling (problemen oplossen, taal, conceptueel begrip, academische vaardigheden en geheugen), leeftijdscategorie van de kinderen, en belangrijkste conclusie. In de cognitieve ontwikkeling van kinderen lijkt het belangrijk om zowel het kind zelf, de fysieke omgeving, als de sociale omgeving in acht te nemen en daarbij affordances die door de fysieke en sociale omgeving worden geboden aan te laten sluiten op het ontwikkelingsniveau van het kind. Concluderend kan het concept van affordances de basis vormen van een groter theoretisch raamwerk dat verschillende domeinen en bevindingen met betrekking tot cognitieve ontwikkeling verbindt.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 27 Jul 2022 08:01
Last Modified: 27 Jul 2022 08:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1143

Actions (login required)

View Item View Item