Javascript must be enabled for the correct page display

The Needs of Students with Autism Spectrum Disorder in Mainstream Secondary Schools in the Netherlands

Gruijter, Amber M.R. de (2022) The Needs of Students with Autism Spectrum Disorder in Mainstream Secondary Schools in the Netherlands. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis A.M.R. de Gruijter_15 juli 2022.pdf

Download (392kB) | Preview

Abstract

Alhoewel inclusief onderwijs gunstig kan zijn voor studenten met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS), komen ze in de reguliere schoolomgeving verschillende uitdagingen tegen. Onderzoek naar hun onderwijservaring heeft zich voornamelijk gericht op kinderen met ASS op basisscholen en andere belanghebbenden, en niet op de perspectieven van middelbare scholieren met ASS. Daarom was dit onderzoek gericht op het onderzoeken van de academische en sociale behoeften van leerlingen met ASS om hun stem te laten horen en bij te dragen aan het verbeteren van hun ervaringen met inclusie in het regulier voortgezet onderwijs. Ons onderzoek bestond uit twee fasen om de behoeften van deze studenten te onderzoeken. We gebruikten semigestructureerde interviews in een pilotstudie en voor het hoofdonderzoek gebruikten we Q-methodologie, een gemengde methode met zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken. Gemiddeld gaven de leerlingen aan behoefte te hebben aan duidelijke instructies van leraren en geen behoefte om meer tijd met leraren door te brengen tijdens de les. Verder werden vier verschillende groepen leerlingen met vergelijkbare behoeften geïdentificeerd. De eerste groep gaf aan behoefte te hebben aan extra tijd voor toetsen, begrip van leraren en minder behoefte aan vriendschap en samenwerking met leeftijdsgenoten; de tweede groep richtte zich op duidelijke instructies en had geen behoefte aan extra aanpassingen en hulp; de derde groep benadrukte behoeften met betrekking tot de klasomgeving en de vierde groep gaf aan behoefte te hebben aan acceptatie van klasgenoten en geen behoefte aan veranderingen in de klas.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jul 2022 08:03
Last Modified: 27 Jul 2022 08:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1145

Actions (login required)

View Item View Item