Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen coparenting en de moeder-kind en vader-kind gehechtheidsrelatie: de moderatie van het geslacht van het kind

Hoekzema, Amber (2022) De relatie tussen coparenting en de moeder-kind en vader-kind gehechtheidsrelatie: de moderatie van het geslacht van het kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
herkansingeindversie_Hoekzema.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (503kB)

Abstract

De huidige cross-sectionele studie focuste zich op de relatie tussen coparenting en de moeder-kind en vader-kind gehechtheidsrelatie. Het geslacht van het kind was meegenomen als moderator in deze relatie. Nederlandse intacte tweeoudergezinnen (104 moeders en 104 vaders) met kinderen van drie jaar oud (in totaal ook 104) wonend in of in de omgeving van Rotterdam, werden meegenomen in deze studie. De 104 kinderen bestonden uit 51 jongens. Coparenting gerapporteerd door de ouders was gemeten aan de hand van een subschaal van de PAFAS vragenlijst. De gehechtheidsrelatie was geobserveerd door twee getrainde observatoren met behulp van de Attachment Behavior Q-Sort. Een enkelvoudige regressieanalyse is uitgevoerd om de relatie tussen coparenting en de gehechtheidsrelatie te meten. Er is geen relatie gevonden tussen coparenting gerapporteerd door de moeder en de moeder-kind gehechtheidsrelatie. De relatie tussen coparenting gerapporteerd door de vader en de vader-kind gehechtheidsrelatie was niet significant. Bovendien was het geslacht van het kind geen moderator in deze relaties. Concluderend zijn coparenting en de ouder-kind gehechtheidsrelatie niet gerelateerd aan elkaar en het geslacht van het kind is geen moderator. De limitaties en implicaties van deze studie en mogelijke verklaringen voor deze resultaten zijn bediscussieerd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Helmerhorst, K.O.W.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jul 2022 09:17
Last Modified: 27 Jul 2022 09:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1151

Actions (login required)

View Item View Item