Javascript must be enabled for the correct page display

Mentorbetrokkenheid bij studenten op de universiteit: wanneer gewenst? Een kwalitatief onderzoek naar de wensen van studenten aan de University of Sheffield over de mate van mentorbetrokkenheid

Tweehuysen, Evie Juliette (2022) Mentorbetrokkenheid bij studenten op de universiteit: wanneer gewenst? Een kwalitatief onderzoek naar de wensen van studenten aan de University of Sheffield over de mate van mentorbetrokkenheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_EvieTweehuysen_S4927125_nieuwe_versie.pdf

Download (952kB) | Preview

Abstract

Mentoren hebben vraagstukken over hoe zij als professionals moeten omgaan met mentoractiviteiten. Wanneer is iets de verantwoordelijkheid van een mentor, en waar ligt de balans tussen (te) betrokken zijn en (te veel) afstand houden? Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken welke vormen van mentorbetrokkenheid wenselijk zijn voor de student, waarom deze wenselijk zijn en in welke mate deze wenselijk zijn. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van secundaire data (Bijvoet-van Den Berg, 2019), waarbij het oorspronkelijke doel was om de gewenste structuur en inhoud van het academisch mentor programma op de Universiteit te evalueren. Er wordt een analyse uitgevoerd op de interviews en vragenlijsten waarbij gezocht wordt naar onderwerpen die verband houden met de wenselijkheid van de verschillende vormen van betrokkenheid en de reden hierachter. Vanuit de resultaten blijkt dat mentorbetrokkenheid in te passen is in de drie dimensies van studentbetrokkenheid afgeleid uit de literatuur beschreven door Payne (2019). Vanuit de resultaten blijkt dat over het algemeen de vormen die passen bij cognitieve betrokkenheid als meest wenselijk worden gezien, aangezien deze onderwerpen het vaakst terugkwamen in de antwoorden van de studenten. Door de resultaten uit dit onderzoek is er wellicht een eerste stap gemaakt in de kennis over welke vormen van betrokkenheid voor studenten wenselijk zijn en waarom. Dit betekent dat er wellicht richtlijnen zouden kunnen worden gevormd voor mentoren, waarbij middels duidelijke verwachtingen en taken te cognitieve betrokkenheid kan worden gestimuleerd. Dit betekent dat mentoren tijdens hun werk minder over de dilemma’s verantwoordelijkheid en de balans tussen betrokkenheid en afstand hoeven in te zitten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bijvoet, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jul 2022 09:40
Last Modified: 27 Jul 2022 09:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1169

Actions (login required)

View Item View Item