Javascript must be enabled for the correct page display

En ze studeerden nog lang en gelukkig: studentenwelzijn verbeteren door didactiek

Ros, Tabatha (2022) En ze studeerden nog lang en gelukkig: studentenwelzijn verbeteren door didactiek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Tabatha Ros (S4096258).pdf

Download (689kB) | Preview

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat het welzijn van studenten in het hoger onderwijs erg laag is. Veel studenten ervaren psychische problemen, zoals stress of eenzaamheid. Hoger onderwijsinstellingen proberen het welzijn van studenten op vele manieren te verbeteren. Dit onderzoek richt zich op didactische aanpakken die docenten werkzaam bij de universiteit kunnen toepassen om het studentenwelzijn te verbeteren en heeft als doel een antwoord te vinden op de vraag: ''Wat is de attitude, kennis en self-efficacy van docenten aan universiteiten met betrekking tot didactische aanpakken om studentenwelzijn te verbeteren en op welke manier ondernemen zij actie op dit gebied of staan zij ervoor open om dit te doen?'' Om een antwoord te vinden op deze vraag is kwalitatief onderzoek gedaan in de vorm van interviews met docenten werkzaam aan een universiteit. Deze interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd. De resultaten laten zien dat alle docenten die deelnamen aan het onderzoek op zijn minst een aantal aspecten van didactische aanpakken toepasten. Praktijken die door docenten werden toegepast waren de implementatie van practica, korte momenten van interactie tijdens colleges, groepswerk, projectwerk, het spreiden van deadlines voor opdrachten over de hele cursus en tot slot het toepassen van alternatieve manieren van toetsen. Slechts de helft van de leraren past deze praktijken toe met het doel om studentenwelzijn te vergroten. Verder geven docenten aan dat ze soms moeite hebben met het toepassen van praktijken die deel uitmaken van didactische aanpakken. Er worden verschillende redenen gegeven voor deze moeilijkheden: lage opkomst van studenten tijdens fysieke colleges, gebrek aan tijd om deze praktijken toe te passen en de vraag of docenten de juiste mensen zijn om het welzijn van studenten te verbeteren. Op basis van de bevindingen van dit onderzoek wordt aanbevolen dat universiteiten informatie verstrekken aan docenten over didactische aanpakken en de effecten die deze kunnen hebben op het studentenwelzijn. Daarnaast wordt er aanbevolen dat universiteiten hun medewerkers stimuleren om didactische aanpakken toe te passen in hun onderwijs om studentenwelzijn te vergroten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Deunk, M.I.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jul 2022 14:39
Last Modified: 27 Jul 2022 14:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1174

Actions (login required)

View Item View Item