Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van genderidentiteit bij groepsvorming en sociale identiteitsontwikkeling

Veenstra, Jolien (2022) De rol van genderidentiteit bij groepsvorming en sociale identiteitsontwikkeling. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
EINDVERSIE scriptie_Veenstra J..pdf
Restricted to Repository staff only

Download (551kB)

Abstract

Adolescenten ervaren verschillende veranderingen, zoals ontwikkeling in persoonlijkheid en sociaal gedrag. De sociale identiteit van adolescenten wordt vooral gevormd door de interactie met mensen om hen heen. Hier spelen leeftijdsgenoten, en vriendschappen in het bijzonder, een belangrijke rol. De aanwezigheid van 'een ander' biedt een persoon de mogelijk om te vergelijken en te reflecteren. Door te vergelijken, geeft een persoon betekenis aan zichzelf en hij kan zoeken naar gelijken. Een van de vele persoonlijkheidskenmerken die een individu kan hebben, is genderidentiteit: de innerlijke beleving van het vrouw en/of/noch man zijn. Omgevingsfactoren, zoals interactie met leeftijdsgenoten op school, zijn sterk van invloed op de ontwikkeling van de genderidentiteit. Tijdens dit kwalitatieve onderzoek is de invloed van genderidentiteit op groepsvorming en sociale identiteitsontwikkeling bestudeerd. Deze onderwerpen werden besproken door middel van groepsinterviews met zes groepen jongeren van 16 tot 18 jaar. Uit de thematische analyse bleek dat de adolescenten weinig of geen kennis hadden van mensen met een ander geslacht dan man of vrouw. Ze gaven aan dat gender een directe rol speelt bij groepsvorming in de kindertijd en een indirecte rol tijdens de adolescentie. Gemeenschappelijk interesses of ervaringen, bijvoorbeeld het hebben van een ander geslacht bepaalde vriendschappen tijdens de adolescentie. In een groep met andere geslachten dan mannen of vrouwen, verwachten adolescenten dat leeftijdsgenoten sneller experimenteren met hun eigen genderidentiteit. Verder onderzoek naar het onderwerp 'andere genderidentiteiten' wordt aanbevolen, wat moet leiden tot een open houding ten opzichte van genderidentiteit op middelbare scholen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Os, E.C.C. van
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jul 2022 11:13
Last Modified: 28 Jul 2022 11:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1184

Actions (login required)

View Item View Item