Gierveld, Nena (2022) Haalbaarheid, aanvaardbaarheid en bruikbaarheid van het Cognitive Assessment Interview (CAI) in de zorg voor mensen met een Ernstige Psychische Aandoening (EPA). Master thesis, Psychology.
Text
Masterscriptie N.G.A. Gierveld s2987163 CAI Haalbaarheid Aanvaardbaarheid Bruikbaarheid 11-07-2022.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Mensen met een ernstige psychische aandoening (EPA) hebben vaak last van cognitieve problemen. Het Cognitieve Assessment Interview (CAI-NL) kan gebruikt worden om de impact van cognitieve beperkingen op het dagelijks leven van mensen in de EPA doelgroep te beoordelen. Dit kwalitatieve onderzoek gaat over de klinische waarde van de CAI-NL, waarbij drie factoren geïnventariseerd zijn: aanvaardbaarheid, haalbaarheid en bruikbaarheid. Bij 10 mensen met een EPA en 10 informanten is de CAI-NL afgenomen en is er een kort post-CAI-NL interview afgenomen, waarbij participanten hun mening gaven over de drie factoren. Deze post-CAI-NL interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd door middel van zowel een deductieve als een inductieve thematische analyse. De meeste deelnemers konden het interview goed volhouden, waardoor de haalbaarheid voldoende is. De CAI-NL is voor de meerderheid van cliënten en informanten aanvaardbaar. Wat de bruikbaarheid betreft hebben sommige cliënten en informanten meer bewustwording ervaren door deelname, maar om de bruikbaarheid effectief te kunnen evalueren moet de gebruikersgroep behandelaren meegenomen worden in toekomstig onderzoek. De analyse vond 5 inductieve factoren: helping science (bevorderen van wetenschap door deelname), feeling (gevoel tijdens de CAI-NL), gaining awareness (inzicht verkrijgen door deelname), variety (afwisseling van dagelijkse bezigheden) en interview-influencing factors (andere zaken die tijdens het interview voorkwamen). Dit onderzoek kan dienen als een pilot voor een groter onderzoek. Het ziet ernaar uit dat de CAI-NL geïmplementeerd kan worden in de zorg voor mensen met een EPA. De CAI-NL kan deelnemers meer inzicht en bewustwording geven in de invloed die cognitieve problemen hebben op het dagelijks leven. Sleutelwoorden: Cognitieve Assessment Interview (CAI), Ernstige Psychische Aandoening (EPA), klinische waarde, functioneren in dagelijks leven, cognitief functioneren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meer, E.M. van der |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 28 Jul 2022 12:48 |
Last Modified: | 28 Jul 2022 12:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1187 |
Actions (login required)
View Item |