Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van gemeentelijk factoren op ervaren overlast rondom coffeeshops

Zantingh, Jorian (2022) De invloed van gemeentelijk factoren op ervaren overlast rondom coffeeshops. Master thesis, Sociology.

[img] Text
Scriptie_Jorian Zantingh_S3531112 07-07-2022.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Overlast rondom coffeeshops is al lange tijd een punt van aandacht voor beleidsmakers en andere betrokkenen. Onderzoek naar de werking van coffeeshopbeleid is niet nieuw. Regelmatig wordt plaatselijk onderzocht welke invloed een verandering in coffeeshopbeleid heeft op de ervaren overlast. Deze scriptie combineert voorgaande onderzoeken, uitgevoerd door onderzoek- en adviesbureau Breuer & Intraval, naar ervaren overlast in de directe omgeving van coffeeshops. Door de voorgaande onderzoeken te combineren, is een dataset ontstaan met enquêteresultaten van ruim 4800 respondenten uit zeventien gemeenten. Het combineren van deze data en de daarop volgende analyse blijkt nieuwe inzichten op te leveren. Gemeenten hebben verschillend sanctiebeleid voor coffeeshops. Onduidelijk is echter nog welk beleid leidt tot de minste ervaren overlast in de directe omgeving van de coffeeshop. De verwachting is dat in gemeenten waar hoge sancties staan op het overtreden van het coffeeshopbeleid minder overlast wordt ervaren dan in gemeenten met lagere sancties, dit wordt verwacht aan de hand van de rationele keuzetheorie. Deze theorie stelt dat wanneer straffen hoger zijn, mensen minder snel tot regelovertreding overgaan. Daarnaast kunnen geografische kenmerken van invloed zijn op de ervaren overlast in de buurt. Door het unieke gedoogbeleid trekken de Nederlandse coffeeshops in grensgemeenten veel buitenlandse bezoekers. Hierdoor wordt verwacht dat in grensgemeenten meer overlast ervaren wordt dan in niet-grensgemeenten. Ook wordt verwacht dat in gemeenten met veel inwoners meer overlast ervaren wordt dan in gemeenten met minder inwoners, doordat hier minder sociale cohesie is en mensen elkaar minder snel op overlastgevend gedrag aanspreken. Deze verwachtingen leiden tot de volgende onderzoeksvraag: “In hoeverre hebben gemeentelijke factoren invloed op de ervaren overlast in de directe omgeving van coffeeshops?”. Voor het beantwoorden van de hypothesen zijn ANCOVA-analyses uitgevoerd. Deze ANCOVA- analyses vergelijken de gemiddelde totale ervaren overlast per gemeente. Ook werd afzonderlijk naar de deelaspecten van totale ervaren overlast gekeken sociale, fysieke en verkeersoverlast. Het huidige onderzoek toont aan dat een strenger gemeentelijk coffeeshopbeleid een gunstige invloed heeft op het verminderen van de totale ervaren overlast. Elke verhoging van de sancties ten aanzien van het overtreden van de AHOJ-G criteria door coffeeshops gaat gepaard met een daling van ervaren overlast in de buurt. Het onderzoek geeft ook inzicht in het effect van stedelijkheid en grensligging van gemeenten op de totale ervaren overlast in de buurt van coffeeshops. Er is aangetoond dat stedelijkheid samenhangt met de totale ervaren overlast. In weinig-stedelijke grensgemeenten wordt aanzienlijk minder overlast ervaren dan in de twee hogere stedelijkheidsklassen. In niet-grensgemeenten ervaren bewoners in weinig-stedelijke gemeenten de minste totale overlast en in zeer sterk stedelijke niet-grensgemeenten de meeste totale overlast. Wat echter niet is bevestigd is dat hoe groter de mate van stedelijkheid is des te groter de ervaren overlast is die er in deze gemeenten ervaren wordt. Ook voor de deelaspecten van sociale overlast en fysieke overlast is de mate van stedelijkheid van invloed op de overlast. Fysieke overlast wordt het minst ervaren in weinig-stedelijke gemeenten en het meest in zeer sterk stedelijke gemeenten. Bij sociale overlast kan gesteld worden dat hoe hoger de klasse van stedelijkheid van een gemeente is, hoe meer sociale overlast wordt ervaren. Voor het deelaspect verkeersoverlast geldt dat niet. Daarnaast is aangetoond dat grensligging leidt tot een toename van de totale overlast in de stedelijkheidsklassen matig en sterk stedelijk. Voor de stedelijkheidsklasse weinig stedelijk geldt dat niet. Voor de deelaspecten van fysieke overlast en verkeersoverlast geldt dat de scores voor niet grensgemeenten hoger zijn dan voor grensgemeenten. Op basis van deze resultaten zijn aanbevelingen geformuleerd ten aanzien van vervolgonderzoek en beleid in gemeenten. Voor vervolgonderzoek geldt dat de juiste selectie van gemeenten van groot belang is. Ook is het van belang om in alle steden dezelfde enquête uit te voeren. Door het combineren van datasets was dat in het huidige onderzoek niet mogelijk. De eerste aanbeveling die zich richt op het beleid van gemeenten is om de sancties te verhogen op het overtreden van de landelijke AHOJ-G criteria. Dit onderzoek toont aan dat dit de overlast in de directe omgeving van de coffeeshop vermindert. De tweede aanbeveling is om de ligging en stedelijkheid van de gemeente in de analyses van totale ervaren overlast te betrekken. Deze factoren zijn op zichzelf niet beïnvloedbaar, maar blijken wel bepalend te zijn voor de mate van totale ervaren overlast. De resultaten uit het huidige onderzoek kunnen betrokken worden bij het vaststellen van dit soort oorzaken van overlast rondom coffeeshops.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Duijn, M.A.J. van
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology]
Date Deposited: 28 Jul 2022 14:43
Last Modified: 28 Jul 2022 14:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1193

Actions (login required)

View Item View Item