Ploeg, Arwin van der (2021) Onderwijs aan nieuwkomers in Nederland. Op welk onderwijs hebben zij recht? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Onderwijs aan nieuwkomers in Nederland def 12jan2022.pdf Download (602kB) | Preview |
Abstract
Vanwege voortdurende conflicten in de wereld houden vluchtelingenstromen aan in de 21e eeuw. Een deel van deze vluchtelingen komt als minderjarig kind, al dan niet met familie, naar Nederland. Deze kinderen hebben volgens de geldende regels recht op onderwijs, maar worden in de aanspraak op het recht op onderwijs tekortgedaan. Dit onderzoek richt zich op de vraag op welk onderwijs nieuwkomers - minderjarige kinderen die in afwachting van zijn van een asielprocedure of minderjarigen zonder rechtmatig verblijf in Nederland - recht hebben. Daartoe wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoord: Hoe verhouden geldende nationale en internationale wetten en regels zich tot de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijs zoals die voor de Nederlandse overheid geldt met betrekking tot het onderwijs aan nieuwkomers? Om deze vraag te beantwoorden is een documentenanalyse gemaakt van internationale en Europese wetgeving. Er werden 32 documenten geanalyseerd die richting konden geven aan een van de volgende 6 elementen van het recht op onderwijs: non-discriminatie, toegang tot onderwijs, doelstellingen van onderwijs, condities van onderwijs, positie van nieuwkomers in onderwijs en het belang van het kind. De bevindingen zijn vergeleken met de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijs door de Nederlandse overheid, aan de hand van onderwijswetten en beoordelingskaders van de Inspectie voor het Onderwijs. De conclusies laten zien dat Nederland naar de letter van de wet haar zorgplicht serieus neemt, maar dat er in de uitvoering keuzes worden gemaakt die niet aan de eisen van internationale wetgeving voldoen. Dit leidt tot afbreuk van het recht op onderwijs voor nieuwkomers. Keywords: recht op onderwijs, vluchtelingen, asielzoekers, migranten, minderjarigen, illegalen
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Ploeg, P.A. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Feb 2022 15:30 |
Last Modified: | 02 Feb 2022 15:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/121 |
Actions (login required)
View Item |