Jongsma, Yael D. (2022) De relatie tussen de Survival Processing Advantage en indiviuele verschillen in divergent denken en cognitieve reflectie. Bachelor thesis, Psychology.
Text
Yael - Hele scriptie eerste versie .pdf Restricted to Repository staff only Download (217kB) |
Abstract
De Survival Processing Advantage (SPA) is het fenomeen dat voor het eerst is onderzocht door Nairne, Thompson en Pandeirada (2007) en stelt dat informatie die verwerkt wordt in een survival situatie erg goed onthouden wordt. Het is nog niet duidelijk welk mechanisme de oorzaak is van dit geheugen voordeel. Wij gaan onderzoek doen naar de relatie tussen de SPA en de mate van creativiteit en cognitieve reflectie. De richness-of-encoding hypothese (Kroneisen & Erdfelder, 2011) stelt dat het koppelen van ideeën aan objecten in een survival situatie zorgt dat informatie later beter opgehaald kan worden. Wij verwachten een SPA te vinden en dat creativiteit en cognitieve reflectie hiermee samenhangt, omdat dit ervoor zorgt dat mensen genoeg ideeën kunnen bedenken voor het nut van een object en niet blijven hangen in hun gut feeling. In ons experiment met een within-subject design hebben deelnemers (N = 24) zich een survival en moving scenario ingebeeld en vervolgens moesten ze voor een serie plaatjes van objecten beoordelen of deze objecten relevant of irrelevant zijn in een bepaald scenario. Objecten moesten de eerste keer zo snel mogelijk beoordeeld worden en later nogmaals zonder tijdsdruk. Daarna volgde de recall test waarbij deelnemers zoveel mogelijk objecten moesten benoemen. Vervolgens werd een score gegenereerd op creativiteit en cognitieve reflectie. We hebben geen significant verschil gevonden tussen de recall scores voor beide condities (survival vs moving) en er was geen correlatie tussen creativiteit of cognitieve reflectie met de SPA. Trefwoorden: survival processing advantage, geheugen, creativiteit, cognitieve reflectie, elaboratie
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Nieuwenstein, M.R. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 01 Aug 2022 06:51 |
Last Modified: | 01 Aug 2022 06:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1214 |
Actions (login required)
View Item |