Javascript must be enabled for the correct page display

Voorkomen van voortijdig schoolverlaten: Hoe begeleiders kunnen bijdragen aan het vergroten van het vertrouwen in een succesvol studiejaar

Ament, Sjirk (2022) Voorkomen van voortijdig schoolverlaten: Hoe begeleiders kunnen bijdragen aan het vergroten van het vertrouwen in een succesvol studiejaar. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese Ontwikkelingspsychologie Sjirk Ament S3157415.pdf

Download (951kB) | Preview

Abstract

Voortijdig schoolverlaten is een fenomeen wat de maatschappij veel geld kost. Om deze reden is het belangrijk om te weten hoe begeleiders kunnen bijdragen aan het voorkomen hiervan. Vaak wordt gekeken naar wat er gebeurt bij studenten die uitvielen van school, maar dit onderzoek kijkt naar wat begeleiders doen bij de studenten die juist niet uitvielen. Hiervoor is het kwetsbaarste punt van iedere student onder de loep genomen. Er wordt vanuit gegaan dat studenten het kwetsbaarst waren toen zij het minste vertrouwen hadden in een succesvol studiejaar. Er is onderzocht welke psychologische basisbehoeften begeleiders rondom dat moment ondersteunden en welke acties zij daarbij uitvoerden. Voor zowel de acties als behoefteondersteuning was er geen significant verschil tussen de verschillende tijdspunten rondom het kwetsbaarste moment van de student. Wel viel op dat voor iedere basisbehoefte de gemiddelde behoefteondersteuning, hoewel niet significant, op het kwetsbaarste punt het laagst lag. Hoewel er een aantal interessante patronen in het gedrag van de begeleider zichtbaar zijn rond het kwetsbaarste punt van studenten, lijkt erop dat er vooral meer onderzoek nodig is naar het onderwerp “begeleiding van kwetsbare studenten” om meer uitspraken te doen over de gewenste begeleiding.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Gaag, M.A.E. van der
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 01 Aug 2022 06:48
Last Modified: 01 Aug 2022 06:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1215

Actions (login required)

View Item View Item