Saado, Klodia (2020) Het effect van de basisbehoeften op commitment bij studenten in de stageperiode. Master thesis, Psychology.
|
Text
These_Klodia_Saado_2127547.pdf Download (295kB) | Preview |
Abstract
In het huidig onderzoek is er gekeken naar de ontwikkeling van commitment tijdens de stageperiode. Volgend de zelfdeterminatie theorie wordt commitment bereikt als er aan de behoefte van competentie, autonomie en verbondenheid is voldaan. De onderzoeksvraag van het onderzoek is: wat is de samenhang van de basisbehoeften met de ontwikkeling van commitment tijdens een stageperiode. De participanten van het onderzoek zijn 83 masterstudenten psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. De studenten is gevraagd wekelijks een dagboekje te schrijven over een gebeurtenis tijdens hun stage periode en daarnaast een aantal vragen met betrekking op deze gebeurtenis te beantwoorden. Studenten met minder dan 19 dagboekjes zijn niet meegenomen in het onderzoek. Aan de hand van SPSS zijn er per proefpersoon ARIMA modellen gemaakt voor commitment en de drie basisbehoeften. Vanuit deze modellen is er white noise berekend. Met de white noise is er cross-correlatie gedaan tussen commitment en de basisbehoeften. Uit de cross-correlatie komt naar voren dat competentie het belangrijkste is bij de ontwikkeling van commitment. Er zit wel veel verschil tussen de grote van de correlaties. Om een completer beeld te krijgen van de ontwikkeling van commitment bij studenten kan het goed zijn om het onderzoek ook uit te voeren bij andere opleidingen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kunnen, E.S. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 03 Aug 2022 08:21 |
Last Modified: | 03 Aug 2022 08:21 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1224 |
Actions (login required)
View Item |