Javascript must be enabled for the correct page display

Samen leren, samen spelen? Een onderzoek naar de patronen in spelgedrag en de invloed van de interventie ‘Iedereen hoort erbij’ op de interacties in spelgedrag van kinderen met een beperking in het reguliere basisonderwijs

Frederiks, Laura (2022) Samen leren, samen spelen? Een onderzoek naar de patronen in spelgedrag en de invloed van de interventie ‘Iedereen hoort erbij’ op de interacties in spelgedrag van kinderen met een beperking in het reguliere basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie_Laura_Frederiks_S3205320 (1).pdf

Download (338kB) | Preview

Abstract

Hoewel inclusief onderwijs beoogt de sociale participatie van kinderen met een beperking, waaronder interacties met klasgenoten, te stimuleren, blijkt dit in de praktijk regelmatig niet het geval. Vanwege het belang van interacties met klasgenoten heeft het huidige onderzoek zich gefocust op het inzichtelijk maken van patronen in spelgedrag en de invloed van de interventie ‘Iedereen hoort erbij’ op interacties in spelgedrag van kinderen met een beperking. Dit onderzoek is uitgevoerd op basis van observatiedata van 16 leerlingen met een beperking. Er is gekeken naar welke spelgedragingen elkaar vaak opvolgen, waarbij gebruik is gemaakt van de verwachte en daadwerkelijke opeenvolgingen, de Chi-kwadraattoets en de post hoc toets. Daarnaast is onderzocht of de interventie ‘Iedereen hoort erbij’ effect heeft op zowel de frequentie als de duur van het spelgedrag van kinderen met een beperking. Deze vraag is beantwoord door gebruik te maken van staafdiagrammen en non-parametrische toetsen. Uit de resultaten blijkt dat kinderen vaak blijven hangen in hetzelfde spelgedrag. Bovendien lijkt de interventie ‘Iedereen hoort erbij’ geen invloed te hebben op de interacties in spelgedrag van kinderen met een beperking. Opvallend daarbij is dat kinderen met een beperking voor de interventie al veel coöperatief spelgedrag lieten zien. Het is aan te raden om vooraf te achterhalen welke leerlingen daadwerkelijk baat kunnen hebben bij een dergelijke interventie. Met de kennis over patronen in spelgedrag kan gekeken worden naar welke werkvormen zich lenen voor het stimuleren van interacties in spelgedrag van kinderen met een beperking. Tot slot moet vervolgonderzoek rekening houden met de beperkingen van het huidige onderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Feb 2022 11:05
Last Modified: 03 Feb 2022 11:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/123

Actions (login required)

View Item View Item