Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe draagt het volgen van Minecraft lessen bij aan de kwaliteit van leven van een CI gebruiker?

Blom, Eva (2022) Hoe draagt het volgen van Minecraft lessen bij aan de kwaliteit van leven van een CI gebruiker? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
2022_Masterthesis_Blom_S4999363.pdf

Download (539kB) | Preview

Abstract

Na plaatsing van een Cochleair Implantaat (CI) kunnen gebruikers met gehoorproblemen geluiden beter waarnemen. Echter is de perceptie van muziek en spraak vaak nog erg moeilijk. Het kunnen genieten van muziek en het voeren van een gesprek in een drukke setting kan erg lastig zijn en kan een impact hebben op de kwaliteit van leven van CI gebruikers. Het inzetten van een interventie gericht op het verbeteren van geluid- en spraakperceptie zou mogelijk helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van leven van CI gebruikers. Dit onderzoek is onderdeel van een overkoepelend onderzoek uitgevoerd door het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) dat is gericht op gehoorrevalidatie met behulp van piano en Minecraft lessen. De vraagstelling van dit onderzoek luidt ‘Hoe draagt het volgen van wekelijkse Minecraft lessen bij aan de kwaliteit van leven van een CI gebruiker?’ Dit onderzoek bestaat uit een n=1 case study waarbij Minecraft training is ingezet als interventie. Data voor dit onderzoek is verzameld door middel van een mixed methods design met kwalitatieve data via semigestructureerde interviews en kwantitatieve data verzameld via de Nijmegen Cochlear Implant Questionnaire (NCIQ). De data is verzameld op twee meetpunten: voorafgaand en na afloop van de interventie. Door de pre- en post gegevens te vergelijken is geanalyseerd of de zelfgerapporteerde kwaliteit van leven van de participant is verbeterd. De resultaten van de NCIQ hebben een positieve verandering op vijf van de zes domeinen gemeten. Stijgingen in kwaliteit van leven varieerden van 7.5%-25% op de subdomeinen basis geluidsperceptie, geavanceerde geluidsperceptie, zelfbeeld, activiteit en sociale participatie. Het subdomein spraak liet een achteruitgang zien van 7.5%. De totaalscore van de NCIQ liet een positieve verandering van 10% zien. Tijdens het post-interview gaf de participant aan zelf geen merkbare verschillen te hebben ervaren in zijn kwaliteit van leven. Geconcludeerd is dat over een relatief korte periode er een subtiele positieve vooruitgang gemeten is bij de participant op verschillende domeinen van zijn kwaliteit van leven. Hoewel hier geen correlatie kan worden aangetoond, geeft deze bevinding wel aanleiding tot meer en uitgebreider onderzoek over een langere periode.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Damen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Aug 2022 07:55
Last Modified: 03 Aug 2022 07:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1231

Actions (login required)

View Item View Item