Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD, Executieve Functies en Motivatie bij Studenten

Wieringa, Jasmijn (2022) ADHD, Executieve Functies en Motivatie bij Studenten. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Mt22a_Jasmijn_Wieringa.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

De relatie tussen executieve functies en ADHD is nog onduidelijk. Het doel van deze masterthese is het vergroten van de kennis over de relatie tussen executieve functies (EF’s) en ADHD-symptomen in volwassenen. In dit verslag is specifiek de associatie tussen de EF motivatie en ADHD-symptomen onderzocht. Deze associatie is onderzocht aan de hand van twee online vragenlijsten, de Conner’s Adult ADHD Rating Scale (CAARS), om de mate van ADHD-symptomen te meten en de Executive Function Index (EFI), om EF’s te meten. Deze vragenlijsten zijn ingevuld door eerstejaars psychologiestudenten. Uit de resultaten bleek dat studenten met slechtere EF’s meer ADHD-symptomen hadden. Verder hadden studenten met een betere motivatie, meer hyperactieve symptomen en algemene ADHD-symptomen volgens de DSM-IV. Studenten met een slechtere motivatie hadden meer zelfcontrole, terwijl motivatie niet samenhing met de overige ADHD-symptomen die zijn gemeten. Uit de enkelvoudige lineaire regressieanalyses bleek dat de EF motivatie een voorspeller kan zijn van zelfcontrole, hyperactieve symptomen en algemene ADHD-symptomen volgens de DSM- IV. De resultaten van deze these kunnen helpen bij de keuze of EF’s moeten worden opgenomen in het diagnostisch proces van ADHD in volwassenen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 03 Aug 2022 07:54
Last Modified: 03 Aug 2022 07:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1233

Actions (login required)

View Item View Item