Javascript must be enabled for the correct page display

Een exploratief onderzoek naar bevorderende en belemmerende factoren ten aanzien van een onderzoekscultuur op AOS-scholen

Jong, Sanne de (2022) Een exploratief onderzoek naar bevorderende en belemmerende factoren ten aanzien van een onderzoekscultuur op AOS-scholen. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie_Sanne de Jong_S2404443.pdf

Download (816kB) | Preview

Abstract

Doel van het onderzoek – Het doel van dit onderzoek was om bevorderende en belemmerende factoren onder AOS-Noord scholen in kaart te brengen om hiermee bij te dragen aan het verder versterken van onderzoeksculturen op (AOS) basisscholen. Methode – Door de verkennende aard van dit onderzoek is gekozen voor een kwalitatief onderzoeksontwerp. Data werd verzameld door middel van semi-gestructeerde interviews onder onderzoekscoördinatoren en schoolleiders van AOS-scholen. De data werd geanalyseerd in thema’s, categorieën en codes om een raamwerk te vormen van alle bevorderende en belemmerende factoren die door onderzoekscoördinatoren en/of schoolleiders werden benoemd. Ook werden overeenkomsten en/of verschillen tussen groepen (met een lage, gemiddelde of hoge mate van een onderzoekscultuur) geanalyseerd. Resultaten – De resultaten laten zien dat binnen alle categorieën uit het ecologisch model van Godfrey (2016) bevorderingen en belemmeringen worden ondervonden op AOS-scholen. In de resultaten zijn overeenkomsten en verschillen aan te wijzen tussen de perspectieven van onderzoekscoördinatoren en schoolleiders, maar ook tussen groepen scholen met een verschillende mate van onderzoekscultuur. De meest opvallende afwijkingen ten opzichte van het theoretisch kader zijn de factoren interesse, intrinsieke motivatie, de bevorderende rol van aanjagers en de terugkoppeling aan het team. Implicaties/aanbevelingen – Op basis van de resultaten vallen een aantal dingen op. Gekeken naar alle niveaus worden de belemmeringen werkdruk en tijdgebrek vaak genoemd. Verder wordt het routinematig werken als belemmering genoemd en het gebrek aan intrinsieke motivatie. Een stimulerende schoolleider die zijn team voldoende faciliteert in ruimte en tijd lijkt in de praktijk gewenst. Daarnaast is een aanmoedigende leeromgeving nodig en een team dat betrokken en getraind wordt op het gebied van onderzoek. Vervolgonderzoek naar de validiteit van de gebruikte scan en verkennend onderzoek naar concrete leiderschapspraktijken worden aanbevolen. Sleutelwoorden: onderzoekscultuur, AOS-scholen, basisschool, bevorderende factoren, belemmerende factoren, onderzoekscoördinatoren, schoolleiders

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Aug 2022 12:55
Last Modified: 03 Aug 2022 12:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1237

Actions (login required)

View Item View Item