Javascript must be enabled for the correct page display

Sociale identiteitsontwikkeling en groepsvorming onder adolescenten: Een kwalitatief onderzoek naar de rol van sociale media.

Braham, Carmen S. (2022) Sociale identiteitsontwikkeling en groepsvorming onder adolescenten: Een kwalitatief onderzoek naar de rol van sociale media. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
bachelorscriptie definitief.pdf

Download (653kB) | Preview

Abstract

De periode van adolescentie is een belangrijke fase in het leven van elke jongere. Tijdens de adolescentie wordt de sociale identiteit ontwikkeld. Dit staat in relatie tot groepsvorming met aan de andere kant de term othering, wat het tegenovergestelde is van groepsvorming. Sociale media hebben een toenemende invloed gekregen op ons dagelijks leven in het afgelopen decennium. Dit onderzoek is gericht op de invloed van sociale media op de sociale identiteitsontwikkeling en groepsvorming onder adolescenten. Ook worden de verschillen tussen online en offline identiteitsontwikkeling en groepsvorming in kaart gebracht. Ten slotte is onderzocht op welke manier adolescenten gebruik maken van sociale media om vriendschappen te sluiten en te onderhouden. De uitkomst van dit onderzoek is dat sociale media zowel positieve als negatieve invloeden kunnen hebben op de identiteitsontwikkeling en groepsvorming van adolescenten. Ze geven aan zich gemakkelijker te kunnen uiten online, maar persoonlijke zaken bespreken adolescenten liever in het echt. Vriendschappen die via sociale media worden gesloten zijn hoofdzakelijk lange afstandsvriendschappen. Adolescenten geven aan dat sociale media een goede manier zijn om contact te onderhouden met vrienden die ver weg wonen. Vriendschappen ontstaan via sociale media gebruikelijk op basis van gezamenlijke interesses of hobby's.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Os, E.C.C. van and Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Aug 2022 11:08
Last Modified: 04 Aug 2022 11:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1241

Actions (login required)

View Item View Item